ПОЛИКОНТ - 4.538
дата: 23-12-2016

[отпечатай]

I. Модул "Работна заплата"

1. Зареждане на данни за часовете на разположение в графиците на служителите

Добавена е нова възможност за зареждане на данни за часовете на разположение от файл в графика на служителите.

Работи се в "Справки" / "Експорт/Импорт" / "Импорт-час.разположение".

Зареждането се извършва в следната последователност:

1. От допълнителното меню на формата се избира "Импорт от файл".

От диалоговата форма се избира файлът с данните за часовете на разположение. Програмата очаква файл с име"polikont_ch_razp.csv", като може да изберете и файл с друго име. Файлът трябва да отговаря на следните изисквания:

  • да е с кодова таблица Win1251 и с разделител ';'.
  • текстовите полета да не се заграждат с кавички.
  • полетата да са в следната последователност: персонален номер (съдържа само числа - до 10 знака), ЕГН (текст - 10 знака), флаг за ЕГН (0, 1 или 2), дата (текст - 10 знака във формат ДД.ММ.ГГГГ) и часове (текст - 5 знака във формат ЧЧ:ММ).

Данните се изобразяват във формата. В нея са разрешени добавянето, модификацията и изтриването. Ако желаете може да промените заредената информация преди да продължите със следващата стъпка.

2. От допълнителното меню на формата се избира "Тестване".

При тестването на данните е възможно да се установят следните несъответствия:

  • датите във файла да не попадат в месеца на обработка;
  • несъответсвие между ЕГН и персоналния номер на служителя;
  • превишаване на часовете на разположение в работни дни, като за всяка дата се проверява сумата от отработените часове, извънредните часове и часовете на разположение да не надвишават 24 часа.
  • превишаване на часовете на разположение в почивни дни, като за всяка дата се проверява сумата от извънредните часове и часовете на разположение да не надвишават 24 часа.

За всяко от установените несъответствия се извежда съобщение и трябва да се отстрани преди зареждането на данните в графика на служителите.

3. От допълнителното меню на формата се избира "Зареждане".

  • проверява се дали каталогът, в който се зареждат данните е с неподписани ведомости;
  • данните от файла се използват при актуализиране на часовете на разположение на персонала.

Ако изберете "Зареждане с изтриване" програмата ще зареди в графиците на персонала часовете за разположение и ще изтрие данните от формата.

Зареждането на данните може да се извършва многократно, като въведената информация в буферната таблица се изтрива, нулират се всички часове на разположение за месеца и се зареждат отново данните от файла.

Зареждането е разработено по поръчка на "Монди" ЕООД - гр.Стамболийски.

2. Указания за годишно изравняване на данъка по ЗДДФЛ

През месец декември се извършва годишно изравняване на данъка върху доходите на физическите лица на всички работещи, които са назначени по трудово или приравнено към трудово правоотношение към 31.12 на текущата година. Последователността на работа е следната:

  • Работи се в каталога за месец декември.
  • Проверете и ако е необходимо променете стойността на общ параметър 20 "Заплатите за м. 12 се изплащат м.12". Ако заплатите за месец декември се изплащат през месец декември, той трябва да има стойност 1. Ако заплатите за месец декември се изплащат през месец януари на следващата година, той трябва да има стойност 0.
  • Проверете и ако е необходимо променете стойността на общ параметър 22 "Минала година - заплатите за м. 12 се изплащат м.12". Ако заплатите за месец декември от предходната година са изплатени в месец декември, стойността му трябва да е 1. Ако са иплзатени през месец януари на текущата година, той трябва да има стойност 0.
  • Всички служители, на които ще се прави годишно изравняване, трябва да имат перо 501 „ДОД с годишно изравняване". Ако ще се извършва годишно изравняване на целия персонал, перо 501 трябва да е задължително, а в противен случай - то трябва да бъде незадължително и да се добави на лицата, за които ще се прави изравняване. Лицата, на които няма да се прави годишно изравняване, не трябва да имат перо 501.
  • При годишното изравняване на данъка се ползват данъчни облекчения за намалена трудоспособност, за доброволни осигуровки и застраховки, за направени дарения и облекчения за деца и за деца с увреждания.
    • На данъчно облекчение за намалена работоспособност имат право всички служители, които имат поне за 1 ден от календарната година решение на ТЕЛК и са с намалена трудоспособност от 50 и над 50%. За тези лица се добавя перо 496 "За дан.обл. - инвалиди" с период 1, ако не са въведени документи за ТЕЛК. Ако са въведени документи за ТЕЛК, програмата автоматично добавя перо 496 на съответните служители. Препоръчваме Ви да работите с документи за ТЕЛК.
    • За доброволни осигуровки и застраховки с данъчно облекчение на служителите, които ползват такива, трябва да се добавят пера 541 „Добров.осиг. с дан.обл.-год“ и 542 „Застраховки с дан.облекч.-год.“.
    • За дарения с данъчно облекчение на съответните служители трябва да се добави перо 546 „Дарения с данъчно облекч.-год.“.
    • За облекчения за деца и за деца с увреждания е необходимо на служителя да се добави в месец декември незадължително перо 497 "За дан.обл. - деца". В параметъра на перото се въвежда броят на децата, които не са навършили пълнолетие и за които родителят има право да ползва облекчение. За ползване на данъчно облекчение за деца с увреждания, трябва да се добави перо 487 "За дан.обл. - деца с увр." и в параметъра да се въведе броят на децата, за които родителят има право да ползва облекчение. Размерът на облекчението е стойността на общ параметър 99.
  • За новопостъпилите през годината служители и за лицата, които работят по втори трудов договор при друг работодател е необходимо да се въведе документ от вид 88 „Документ за ДОД годишен“. В него се посочват размерите на облагаемия доход, лчините осигуровки и вноски, ползваните облекчения и удържания авансов данък.
  • За работещите на втори трудов договор при същия работодател се извършва годишно изравняване на данъка само по основното правоотношение. За целта трябва да се позиционирате върху втория персонален номер във формата за свързаните персонални номера и да изберете „Добавяне на док. за данък“. Данните за облагаемия доход, данъчната основа, осигурителните вноски и удържания данък за втория номер от началото на годината до текущия месец включително ще се запишат в документа за първия персонален номер. За втория персонален номер трябва да изтриете перо 501 „ДОД с годишно изравняване“.
  • Въвеждане на информация за плащанията за месец декември. Извършва се само в случаите, когато в месец януари освен заплатите за месец декември са извършени и авансови плащания, които също се отнасят за месец декември. Работи се в каталога за месец декември. В "Настройки"/"Дати на плащане" се въвеждат всички плащания за декември с реалните дати на плащане. Използват се пера 350, 360, 370 и 990.
  • Програмата извършва годишното изравняване на данъка с изчислението на работните заплати за м. декември. В резултат могат да се разгледат и изготвят:

    • справки за годишно изравняване на данъка за доходите за физическите лица - меню "Текущи данни" /"Персонал" и от допълнителното меню с "Годишен ДОД", "Год-добр.осиг.дан.обл.", "Год-застр.осиг.дан.обл.", "Год-дарен.обл.".
    • служебни бележки за доходите от трудови правоотношения - меню "Справки"/"Служебни бележки".
    3. Отпадащи салда за отпуски

    Припомняме Ви, че след 2011 година в месец декември е необходимо да въведете информация за отпадащите салда за платени отпуски.

    Отпуските, за които се губят правата са: по Кодекса на труда - 1 Платен отпуск – основен; 2 Платен отпуск – допълнителен; 10 Пл.отпуск – уговорен с КТД или индивидуално; 12 Пл.отпуск – за работещи с намалена работоспособност; 18 Пл.отпуск – условия на труд; 19 Пл.отпуск – ненормиран работен ден; и по Закона за държавния служител - 101 Платен годишен отпуск; 102 Платен отпуск – допълнителен.

    Може да работите по два начина:

  • По служители
    • Избирате отчетен период 12.2016.
    • Позиционирате се върху служителя от „Текущи данни“ / „Персонал“.
    • От допълнителното меню избирате „Салдо отпуски“.
    • Във формата със салдата за отпуски попълвате в поле „Отпадат“ броя на дните за съответния отпуск от 2016, 2015 или 2014 година, които служителят ще загуби на 1.1.2017. Възможно е служителят да загуби изцяло или частично правото за съответната отпуска. Най-голямото число, което може да въведете в полето „Отпадат“ е разликата между началното салдо на отпуската в началото на периода („Нач.салдо“) и използваното количество („Оборот“) през периода.
    • В полето „Кр.салдо“ ще видите броя на дните за всяка отпуска, които ще се прехвърлят като начално салдо за следващата година.
  • Общо за всички служители
    • Избирате отчетен период 12.2016.
    • Работи се в „Текущи данни“ / „Отпад.салда пл.отпуски“.
    • Във формата се изобразяват платените отпуски, чиито права служителите могат да загубят.
    • В колоната „Отпадат“ въведете броя на дните, които представляват загубено право.
    • Ако желаете може да използвате и възможността за автоматично попълване на стойността на полето. За целта изберете от допълнителното меню „Зареждане“. След зареждането може да коригирате броя на отпадащите в следващата година дни.
    • В полето „Кр.салдо“ ще видите броя на дните за всяка отпуска, които ще се прехвърлят като начално салдо за следващата година.

    II. Нова функционална добавка "Работа по проекти"

    С текущата актуализация в ПОЛИКОНТ се добавя нова функционалност за начисляване и изплащане на възнаграждения за работа по програмите, съфинансирани от Европейски структури. Начислението и изплащането може да се извършва както за служителите, отговорни за управление, така и за тези, които участват в изпълнението на проектите. Работата по проектите се възлага със заповед, срещу възнаграждание и със съгласието на лицето.

    В ПОЛИКОНТ проектите, по които ще се работи е необходимо да се въведат в списъка с разходните центрове.

    1. Документ за работа по проекти

    Добавен е нов документ 84 "Работа по проекти", който ще се използва за въвеждане на информацията, необходима за изчислението и изплащането на възнагражденията за работа по проекти на лица, които са назначени по трудово или служебно правоотношение. Той може да се използва след 1.1.2016 г.

    С документа се работи по следния начин:

  • Въвежда се общата информация за документа в дневника на служителя. В началната и крайната дата се посочва началото и края на действието на заповедта. Датата на документа трябва да съдържа датата на заповедта за работа по проекта.
  • В съдържанието на документа в горната подформа се попълват данните за заповедта:
    • номер и име на длъжността по проекта;
    • номер и име на звеното по проекта;
    • номер и име на разходния център, който се използва за отнасяне на разходите по проекта;
    • часовата ставка, по която ще се извършва начислението.

    За длъжността, звеното и разходния център може да се използват форми за избор.

  • В съдържанието на документа в долната подформа се въвежда информация от отчетите на служителите.
    • В "Каталог" се попълва отчетният период (година и месец), за който се отчита работа по проекта;
    • В "Отр.час." се попълват отработените часове за съответния каталог;
    • В "Изв.час." се попълват часовете, които са изработени извън работното време и ще бъдат отчетени като извънредни часове в Декларация 1;
    • В "Пояснение" се попълва коментар със свободен текст.

    Документът се използва за отчитане на цялата работа на служителя по съответния проект. Ако служител работи по повече от един проект за всеки проект му се въвежда отделен документ. Имайте предвид, че при въвеждане на документа и неговото съдържание, отчетните периоди, в които той попада или тези, за които се извършва начислението, е необходимо да са отключени за промени. При начисление на суми за периоди с подписана ведомост, програмата ще включи резултатите от преизчислените работни заплати в първия каталог с неподписани ведомости.

    2. Нови служебни пера

    Добавени са следните незадължителни служебни пера във всички периоди след 01.01.2016 г:

    • 39 "Часове изв.труд по проект" - параметърът на перото съдържа отработените извън работно време часове по проекти (отчитат се в Декларация 1 като извънредни часове);
    • 189 "Допълн.възнагр. по проект" - стойността на перото съдържа месечното възнаграждение по проекта, изчислено на база отработените часове и часовата ставка;
    • 551 "Изпл.сума по проекти"- стойността на перото съдържа сумата за изплащане за месеца по проекта;
    • 552 "Сума за въст.по проекти"- стойността на перото съдържа сумата за възстановяване по проекта;
    • 824 "Корекция възн.по проекти" - корекции на възнаграждения по проекти от предходни периоди.

    За периодите на начисляване на възнаграждения по проекти е необходимо описаните пера да се направят задължителни или да се добавят на съответните служители!

    3. Изчисление на възнаграждения за работа по проекти

    В алгоритмите по изчисление на работните заплати са направени необходимите промени за самостоятелно изчисление на възнагражденито, отработените дни и часове, осигурителните доходи, осигурителните вноски за сметка на работодателя и служителя, данъчната основа, данъка и сумите за получаване и възстановяване за всеки отделен документ за работа по проект. В същото време тези елементи участват и в общото изчисление на текущите пера на служителите.

    Резултатите от изчислението по документи може да се разгледа от "Текущи данни" / "Персонал" / "Текущи пера по док.".  Горната подформа съдържа информация за документа по проекта - период на начисление, длъжност, звено, разходен център, начин на осигуряване (по трудово, служебно и т.н.). От допълнителното меню могат да се разгледат възникналите и отразените корекции и да се изготви фиш на служителя.

    Втората подформа съдържа информация за параметрите и стойностите по ведомост за съответните пера.

    Забележка: При изчислението на осигурителните вноски и данъка се отчита начинът на осигуряване от първия документ от вид 5 Социално осигуряване.

    4. Фишове за работа по проекти

    Добавена е възможност за изготвяне на фиш за начислените суми и осигурителните вноски и данъци върху тях по отделните проекти. Фишове за всеки служител, работил по проекти може да се изготви от меню "Тек.данни" / "Персонал" / F5 / "Фиш за работа по проект". Фиш за служител и избран проект се изготвя по описания в т.3 начин.

    Фишове за всички служители, на които са начислени суми по проекти могат да се изготвят от меню "Справки" / "Фишове" / "Фишове-работа по проекти".

    5. Промени в генератора на рекапитулации

    Променени са всички справки в генератора на рекапитулации. Във всички разрези може да получите информация за самостоятелно изчислените параметри и стойности на перата по документите за работа по проекти.

    6. Декларация 1

    Декларация 1 се изготвя автоматично, като информацията за начислените суми по проекти се декларира общо с начислените суми по основно правоотношение.

    III. Модул "Поръчки"

    1. Описание на състава на бригадите

    Създадена е форма за описание на участието на работниците в бригадите. Тя съдържа таблица с четири колони: бригада, работник, начало и край. Всеки ред от таблицата описва интервал от време, през който даден работник е включен към дадена бригада.

    Един работник в даден момент може да бъде включен само в една бригада.

    Формата се извиква от допълнителното меню в "Основни данни/Бригади".

    2. Отчитане на заработката от бригади в справката за продуктивност на работниците

    При изработването на справката за продуктивност на работниците времето по норматив, което съответства на индивидуално изработеното количество вече се увеличава с нормативното време, съответстващо на изработеното количество от участието на работника в бригадите (ако има такова).

    Нормативното време, идващо от участието на работника в бригада се определя по следния начин:

    бригадното нормативно време умножено по времето, през което работникът е бил в бригадата разделено на сумата от всички интервали на участия на всички работници в бригадата.

    Бригадното нормативно време е времето по норматив, съответстващо на изработеното количество за зададения интервал от време.

    Промяната е направена по поръчка на "Габинвест" ЕООД - гр.Габрово.

    IV. Извършени подобрения и отстранени грешки

  • Направена е промяна в печатните образи на трудовия договор, допълнителното споразумение и заповедта за прекратяване на трудово правоотношение.
  • Премахнато е повторноото съобщение за грешка, което излизаше при работа със складов документ.
  • Оправено е стартирането на редактора на съдържанието на таблична клетка след изпълнение на функции от контекстно меню, извиквани с мишката.
  • Премахната е грешка в инсталатора на ПОЛИКОНТ, при стартирането му от папка на кирилица (Windows).
  • Във формата с текущия персонал е добавена колона с наименованието на основния график, по който работи всеки служител.
  • Във формата с личния график на служителя колоната за работното време съдържа вече данни от съответната дата на избрания график.