ПОЛИКОНТ - 4.686
дата: 09-01-2024

[отпечатай]

Внимание!!! За да се приложи 686 актуализация на ПОЛИКОНТ е необходимо всички каталози в модул "Работна заплата" след 01.2024 да са отключени за промени и поне един от тях да е с неподписани ведомости. Ако каталогът за 01.2024 не е създаден, актуализацията ще го създаде и ще приложи промените в него.

I. Промени в законодателството

1. Закон за бюджета на ДОО

В ДВ бр. 106 / 22.12.2023 г. е публикуван Закон за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2024 г. В него:

  • с чл.9, т.1 се определя минимален месечен размер на осигурителния доход за 2024 г. по основни икономически дейности и квалификационни групи професии, съгласно Приложение №1;
  • с чл.9, т.2 се определя минимален осигурителен доход за самоосигуряващите се лица за 2024 г. в размер на 933 лв.;
  • с чл.9, т.4 се определя максимален месечен размер на осигурителния доход - 3750 лв.;
  • с чл. 14 се определя размерът на осигурителната вноска за фонд "Трудова злополука и професионална болест" по групи основни икономически дейности за 2024 г., съгласно Приложение №2;
  • съгласно чл. 15, ал.1 за 2021 г. не се внасят вноски за фонд "Гарантирани вземания на работниците и служителите“;
  • в чл.40, ал.5 от КСО се определя, че работодателят изплаща първите два дни от всяка неработоспособност.
2. Постановление N 193 от 12.10.2023 г.

В ДВ бр.87/ 17.10.2023 г. е публикувано постановление 193/12,10,2023 г., с което се определя нов размер на минималната месечна работна заплата за страната в размер на 933 лв. и на минималната часова работна заплата 5,58 лв. при осемчасов работен ден. В него е променена и Наредбата за заплатите на служителите в държавната администрация, като навсякъде в Приложение 1 към чл.3, ал.2 и Приложение 2 към чл.4 основните заплати, които са по-ниски от 933 лв.са променени на 933 лв.

II. Модул "Работна заплата"

1. Нови осигурителни прагове за 2024 година

С текущата актуализация са въведени стойностите на минималните осигурителни доходи по групи икономически дейности и класове професии за 2024г., съгласно Приложение 1 от Закона за бюджета на ДОО.

За предприятията на бюджетна издръжка осигурителните прагове не действат. За тези организации минималният осигурителен доход съвпада с минималната работна заплата. Ако сте бюджетно предприятие, моля проверете за периодите след 2024.01 в „Текущи данни“ / „Настройки“ /„Таблици“ полето „Бюдж.издръжка?“. В него трябва да е въведено „Д“.

Може да разгледате новите осигурителни прагове в „Текущи данни“ / „Настройки“ / „Осигурителни прагове“.

2. Промяна на вноски във фонд "Трудова злополука"

С текущата актуализация са въведени стойностите на вноските за фонд "Трудова злополука" за 2024 г.

Може да разгледате новите проценти за групите икономически дейности в "Основни данни" / "Икономически дейности" / "Трудова злополука".

3. Промени в общи параметри

Променена е стойността на следните общи параметри в каталозите след 01.01.2024 г.:

  • 2 "ММРЗ" - 933 лв.
  • 5 "База за осигурителен доход" - 466,50 лв.
  • 7 "Максимален осигурителен доход" - 3750 лв.
  • 8 "ММРЗ на фирмата" - 933 лв., ако стойността е била по-малка от 933 лв.
  • 31 "Сума за 1 час нощен труд" - 1.40 лв., ако стойността е била по-малка от 1.40 лв.
  • 38 "Сума за 1 час нощен труд без КТД" - 1.40 лв., ако стойността е била по-малка от 1.40 лв.
  • 49 "Среден брой планови дни" - 20.92
  • 50 "Средномесечен фонд работно време" - 10040

Ако използвате общ параметър 8 "ММРЗ за фирмата" в изчислението на някои пера и ако тази заплата е променена с ваш вътрешен акт, моля не забравяйте да промените стойността на общия параметър.

4. Промени на минималните заплати в държавната администрация

Променени са заплатите по нива и степени, съгласно Приложение 1 към чл.3, ал. 2 и Приложение 2 към чл.4 от Наредбата за заплатите на служителите в държавната администрация.

III. Модули "Кадри и "Работна заплата"

1. Официален календар за 2024 г.

Създаден е официалният календар за 2024 г. В него са отбелязани официалните празници и неприсъствените дни за годината, съгласно чл.154 ал.2 от Кодекса на труда.

2. Нови длъжности в Националната класификация на професиите и длъжностите

Добавени са 11 нови длъжностни наименования в списъка на длъжностите, съгласно Заповед РД-01-381 / 22.12.2023 г. на Министъра на труда и социалната политика.

3. Промени, свързани с отпуска за деца (чл.168 КТ)

Създаден е нов общ параметър - 145 "Начин за право на отпуск за деца" (модул "Кадри" / "Основни данни" / "Общи параметри").

Той влияе на попълването на полето за право на отпуск за деца в трудово-правните документи от вид 11 и 12.

Ако във вашата организация служителите нямат право да ползват този вид отпуск, общият параметър трябва да има стойност 0.

Ако желаете да въвеждате правото за този вид отпуск ръчно, параметърът трябва да има стойност 1.

При стойност 2 програмата изчислява автоматично правото за отпуск за деца на жените, които в данните за семейството имат две и повече деца под 18 години. След добавяне на документа, ако желаете може да редактирате автоматичната стойност.

Общият параметър влияе и на начина на попълване на полето и при автоматичното генериране на документи - от предходен документ за избран служител, както и в групов режим - "Личен състав" / "Документи-автоматично".

При стойност 0 в документите правото не се попълва, т.е. остава празно; при стойност 1 се преписва от предходния документ, а при стойност 2 се изчислява автоматично.

По време на актуализацията общият параметър получава стойност 2.

Внимание! Моля коригирайте, ако е необходимо, стойността на общ параметър 145, за да отговаря на особеностите във вашата организация.

IV. Модул "Поръчки"

1. Нови полета във формата за документи към поръчка

Във формата "Документи към поръчка" са добавени 2 нови полета - пояснение и номер на документ. И двете са незадължителни за въвеждане. Полето за номер може да съдържа текст, не по-дълъг от 20 знака, а полето за пояснение - неограничен текст.

2. Печатен образ на оферта

Печатният образ се изготвя от допълнителното меню на формата "Документи към поръчки", при вид документ 57 "Оферта".

Ако сте въвели „Образ-горе“ във формата с данните за фирмата и сте отбелязали в "Настройка на отчети" за отчет 3225 с флаг, че желете образът да се включва в печатния образ на офертата, програмата отпечaтва най-отгоре този образ.

Горе вляво се отпечатат данни за получателя на офертата:

  • име на контрагент (bold и само главни букви);
  • адрес;
  • пощенски код, населено място;
  • държава;
  • получател.

Адресните данни са тези, които са попълнени в данните за контрагента (за кореспонденция). Данните за получателя се извличат от поръчката, към която се въвежда офертата.

Горе вдясно се отпечатат данни за фирмата:

  • дълго наименование, ако е попълнено, иначе име на фирмата и тип (bold и само главни букви);
  • пощенски код, населено място;
  • държава;
  • телефон;
  • факс.

Адресните данни са тези за кореспонденция, които са попълнени в данните за фирмата.

След това центрирано се отпечатва текст: „ОФЕРТА номер / дата“. Номерът и датата се извличат от съответните полета, попълнени за офертата. Ако полето за номер не е попълнено се отпечатва кодът на поръчката.

Данните за оферираните номенклатури се извличат от списъка към поръчката, с която е свързана офертата. Те се отпечатват в табличен вид. Паричната единица, която се отпечатва в антетката се взима от поръчката (ако е попълнена). Трябва да се има предвид, че в позициите към поръчката трябва паричната единица да съвпада с паричната единица в самата поръчка.

Отпечатват се следните данни за позициите от поръчката:

  • № – автоматичен пореден номер (започва от 1);
  • Ном.№ – номенклатурен номер в ПОЛИКОНТ;
  • Номенклатура – наименование на номенклатурата при клиента (ако е попълнено), ако не – името на номенклатурата в ПОЛИКОНТ, кратък коментар от позицията;
  • Клиентски № – код на номенклатурата при клиента (ако е въведен);
  • Количество – количество в първата мерна единица, на следващ ред – във втората мерна единица (когато номенклатурата има две мерни единици);
  • Мярка – име на първата мерна единица, на следващ ред – име на втора мерна единица (когато номенклатурата има две мерни единици);
  • Цена име на ПЕ – договорена цена в парична единица;
  • ТО % - договорен процент на търговска отстъпка;
  • Цена с ТО име на ПЕ– цена с търговска отстъпка в парична единица;
  • Стойност ПЕ – стойност в парична единица.

След таблицата се отпечатва сумарен ред за стойността в парична единица. Ако към офертата е въведен текст в поле „Пояснения“, той се отпечатва след сумарния ред.

В края на офертата има текст: „Всички доставки се извършват въз основа на Общите условия за продажби и доставки, които могат да се видят на: ................“.

Информацията за web-сайта се извличат от данните за фирмата.

Отпечатва се името на текущия оператор и длъжността (този, който отпечатва офертата). Длъжността на оператора се взима от таблицата с операторите.

Ако сте въвели „Образ-долу“ във формата с данните за фирмата и сте отбелязали с флаг, че желете образът да се включва в печатния образ на офертата, програмата отпечaтва най-отдолу този образ.

На края на офертата се изобразява номер на страница.

3. Печатен образ на потвърждение на поръчка

Печатният образ се изготвя от допълнителното меню на формата "Документи към поръчки", при вид документ 87 "Потвърждение на поръчка".

Печатният образ на потвърждението на поръчка се изработва по аналогичен начин на офертата. Има само следните разлики:

Отпечатването на образа горе и образ долу зависят от флага за отпечатване за отчет 3221 Потвърждение на поръчка.

След „Потвърждение на поръчка“ се отпечатва номерът на документа, а ако полето е празно - кодът на поръчката. Ако в поръчката е попълнена дата на договаряне се отпечатва тя, а в противен случай се отпечатва началната дата на поръчката (датата на разрешаване).

В таблицата с позициите към поръчката има още една колона - „Срок на изпълнение“, в която се отпечатва срокът на изпълнение на всяка позиция.

След таблицата с позициите се отпечатва текстът, въведен в документа за потвърждението в поле „Пояснения“.

В печатната бланка се изобразяват зададените подписи за съгласуване към отчета – име и длъжност на лицето.

Данните за подписите към документи се попълват по вече познатия начин от другите модули.

Промените са направени по поръчка на "Резбонарезни инструменти Габрово" ЕООД - гр. Габрово.

V. Административни програми

1. Възможност за разпределяне на лицензите за уеб модул "Персонал" при многофирмена инсталация

Във формата за описание на фирмите в  админстративната програма pkАdm е добавена нова колона "ПкПерс". В нея може да въвеждате броя на лицензите за модул "ПкПерс", разпределени за съответната фирма.

След актуализацията трябва да пуснете pkАdm, да изберете меню "Обновяване/Фирми" и да посочите за всяка фирма колко лиценза за модул "Персонал" ще се използват.

VI. Отстранени грешки и извършени подобрения

  • Отстранена e грешка в печатния образ на фактура, свързана с поредния номер на номенклатура.
  • Добавен е нов вид служебен документ - 87 Потвърждение на поръчка.
  • Във формата с данните за фирмата е добавено ново поле - интернет страница. То е с дължина 60 знака и е незадължително за попълване.
  • Отстранена е грешка в печатния образ на служебната бележка по чл. 45 от ЗДДФЛ при напускане в м. декември, ако заплатите се изплащат в следащия месец.
  • Променен е печатният образ на документи от вид 61, 62, 63 и 65 като за периодите след 15.12.2023 г. документите се отпечатват за сведение на дирекция "ЧР" и "Бюджет и финанси".
  • Добавена е възможност за отпечатване в групов режим на контролните листа за изразяване на мнение по реда на обявяване на обществените поръчки (КЛОП).
  • Внимание: Автоматично е променен текстът на общ параметър 907 "Отговор на 6-ти въпрос на КЛПЗ" от "Д" на "Н". Ако желаете отговорът на 6-ти въпрос от КЛПЗ да бъде "Д" е необходимо отново да се промени текстът в общ параметър 907 след прилагането на актуализацията.
  • Направена е промяна в SWIFT формата на платежните документи като са отразени изискванията от Прокредит Банк за попълване на коментарните полета.