Със заповед N: ЗЦУ-1297/13.11.2013 г. на изпълнителния директор на НАП са утвърдени формата и реда за предаване на файловете, съдържащи данни за изплатените доходи по чл.73 от ЗДДФЛ през 2013 г.
Променени са кодовете на дохода за 2013 г. В тази връзка са добавени новите кодове в ПОЛИКОНТ. Направено им е служебно определяне в сметките, издадени през 2013 г. Може да ги разгледате и да ги промените от „Справки“ / „Промяна на вид доход“.
Файлът и справката могат да се изготвят от меню "Справки" / "Файл за год. справка" от каталога за м. декември 2013 г. Необходимо е отново да заредите данните за справката за 2013 г. Във формата "Да заредя ли данните за справката" всички полета са попълнени със стойност „Н“. Направете промяна в съответните полетата по следния начин:
"Зареждане на данни Д или Н" - попълнете „Д“ само при първоначалното зареждане на данните за данъчната година;
"Ликвид. или несъст. Д или Н" - попълнете „Д“, само ако справката се подава при прекратяване с ликвидация или с обявяване в несъстоятелност в срока по чл. 162 от ЗКПО;
"Правоприемник Д или Н" - попълнете „Д“, само ако справката е изготвена от правоприемник и съдържа данни за изплатените доходи от преобразуваното предприятие;
Файлът и справката се изготвят по установения до сега начин. Утвърденият образец на печатния образ на справката за 2013 г. Ще може да изготвите след следващата актуализация.
Добавена е възможност за отпечатване на служебна бележка по чл. 45, ал.4 от ЗДДФЛ. В нея се съдържа обобщена информация за изплатените сметки през годината. В т.1,2 и 3 от служебната бележка е включена информацията от сметките за изплатени суми, които са изготвени с вид доход различен от 9 (стар вид доход), 112, 113 и 114. В т.4 и 5 от служебната бележка е включена информацията от сметките с вид доход – 9, 112, 113 и 114. В т.1 и в т.4 от служебната бележка е посочена сумата от съответните сметки за изплатени суми, без да е намалена с нормативно признатите разходи.
Служебната бележка за 2013г. може да се изготви от каталога за м.12.2013 г. от „Справки“ / „Служебни бележки“ избира се лицето и от допълнителното меню „Годишна сл. бележка“. Може да се изготви и от модул „Работна заплата“ / „Справки“ / „Справки по сметки“ / „Служебни бележки“, избира се лицето и от допълнителното меню „Годишна сл. бележка.“
Забележка: Служебните бележки, изготвени по действащото законодателство през 2013г. могат да се използват и да се приложат към годишната данъчна декларация. Само за лицата, за които по някаква причина се налага да се преиздаде служебна бележка или не е издадена своевременно такава се изготвя нова годишна служебна бележка по чл.45, ал.4 от ЗДДФЛ, в която се включва цялата информацията за 2013г. Издадените служебни бележки през 2013г. не се прилагат към годишната декларация.
Добавен е новият печатен образ на сметката за изплатени суми по чл.45, ал.4 от ЗДДФЛ.
Добавен е и новият печатен образ на сметката с декларацията.
При груповото отпечатване на сметки за изплатени суми и служебни бележки е добавена възможност за групово отпечатване на сметка с декларация.
Забележка: От 01.01.2014 г. е необходимо да се изготвя само сметка за изплатени суми, без служебна бележка. В края на календарната година ще се изготвя годишна служебна бележка в три екземпляра.
Втората част на измененията в ПОЛИКОНТ са свързани с гл.16а „Специален режим за касова отчетност на данък върху добавената стойност“:
Добавени са нови ДДС кодове на документи:
11 Фактура - касова отчетност;
12 Дебитно известие - касова отчетност;
13 Кредитно известие - касова отчетност;
91 Протокол за изискуемия данък по чл.151в, ал.3 от закона;
92 Протокол за данъчния кредит по чл.151г,ал.8 от закона или отчет по 1л.104ж,ал.14 от правилника (само за дневника на покупките);
93 Протокол за изискуемия данък по чл.151в,ал.7 от закона с получател по доставката лице, което не прилага специалния режим;
94 Протокол за изискуемия данък по чл.151в,ал.7 от закона с получател по доставката лице, което прилага специалния режим.
Добавени са нови видове документи с номера от 221 до 237 (за дневника на продажбите; редовни и анулирани) и с номера от 241 до 257 (за дневника на покупките; редовни и анулирани). Документите са свързани със съответните ДДС кодове.
Съгласно изискванията на ЗДДС и правилника документите с кодове 11,12 и 13 (дневник на продажбите) и документи с кодове 11,12,13 и 94 (дневник на покупките) не трябва да участват в определянето на резултата за периода, а документи с кодове 91,93 и 94 (дневник на продажбите) и документи с кодове 91,92 и 93 (дневник на покупките) трябва да участват в резултата. Във връзка с това е променена процедурата за изработване на Декларацията за ДДС и съответния файл. Променен е и начинът на сумиране (последният ред) в печатните форми на дневниците.
Към екранните форми за дневниците са добавени 2 служебни шаблона (филтри): „Документи, които участват в резултата“ и „Документи, които не участват в резултата“.
Направените изменения ви позволяват да осчетоводявате всички видове документи (издавани и получавани), да изготвяте дневниците за покупки и продажби, Декларацията за ДДС и съответните файлове към НАП през 2014 г.
Все още не са актуализирани тестовете за правилно осчетоводяване и нямате възможност за създаване на фактури, известия и протоколи за новия режим.
Добавена е нова оценка за атестация N:10 „Без атестация“.
Направени са промени при отпечатване на трудово-правните документи от вид 1,2, 6, 11, 12 и 15, 58 и 59. Във всички трудово-правни документи може да влияете на отпечатването на името на ръководителя в раздела за подписите. Това става чрез въвеждане на „Д“ или „Н“ в полето „Име ръков.?“ на формата за префиксите към документите.
В справката за служителите, подлежащи на прекласиране е добавена колона за процент.
При контиране на документи, които се отчитат по ДДС в периодите след 2014 година, ако оставите полето „Коментар“ празно, програмата ще го попълни съответно с текст „Покупка“ или „Продажба“. Промяната е направена във връзка с изискването в дневниците за ДДС полето винаги да е попълнено.