В ДВ бр.33/ 05.04.2013 г. е направена промяна в Наредбата за изчисляване и изплащане на паричните обезщетенията и помощи от ДОО.
С изменение в чл.10 от Наредбата са променени сроковете за представяне на документите за изплащане на парични обезщетения в НОИ. Осигурителите представят документите за изплащане до 15 число на месеца, следващ месеца през който осигуреното лице е представило документите. Самоосигуряващите се лица представят документите до 15 число на месеца, следващ месеца на издаване на болничните листове или до 15 число на месеца, от който се иска изплащане на обезщетение.
Променени са образите на:
приложение N: 2 към чл.4 - Заявление-декларация за изплащане на парично обезщетение при бременност и раждане на основание чл.50, ал.1 и чл.51 КСО за остатъка от 135 до 410 календарни дни;
приложение N: 3 към чл.5 - Заявление-декларация за изплащане на парично обезщетение за отглеждане на малко дете на основание чл.53 КСО;
приложение N: 4 към чл.5 - Заявление-декларация за изплащане на парично обезщетение за отглеждане на малко дете на основание чл.54 КСО;
приложение N: 8 към чл.11 - придружително писмо;
приложение N: 13 към чл.4а - Заявление-декларация за изплащане на парично обезщетение при раждане на дете на основание чл.50, ал.6 КСО до 15 календарни дни;
приложение N: 14 към чл.4б - Заявление-декларация за изплащане на парично обезщетение при раждане на дете на основание чл.50, ал.7 КСО след навършване на 6-месечна възраст на детето за остатъка до 410 календарни дни;
Новите печатни образи трябва да се използват след 01.05.2013 г.
Публикувана е спецификацията на файловете с данни от придружителните писма и описите за изплащане на парични обезщетения от ДОО, в сила от 01.05.2013 г. Тя изисква задължително попълване на колоната „Дневно работно време по правоотношението на лицето за месеца в часове“ от т.4 на Приложение 15, ако е попълнен даденият месец.
Направени са промени в печатните образи, в съответствие с измененията в Наредбата. В заявленията-декларации вече се попълват входящият номер и датата на представяне на заявленията-декларации. За тази цел при въвеждането на данните в документите от вид 3 "Отсъствие", трябва да въвеждате номера и датата на завеждане в организацията. Ако номерът не се попълни, а датата на завеждане вече е въведена, програмата ще попълни автоматично номера.
Променен е начинът на попълване на полетата за дневно работно време за Приложение 15 във файла POPO2007.txt.
Добавен е нов вид документ 53 "Обезщетение". Той ще се използва за изготвяне на заявление-декларация по чл. 54 от КСО в случай, че майката работи и детето не е навършило 2 години. Документът се въвежда в списъка на документите с начална и крайна дата, отговарящи на периода, за който лицето има право на обезщетение. В съдържанието на документа се попълва номера и датата на завеждане в организацията. Ако номерът не се попълни, а датата на завеждане вече е въведена, програмата ще попълни автоматично номера.
До текущата актуализация декларациите по чл.54 от КСО се добавяха ръчно в описите с болничните и обезщетенията с код на основен документ – 2. В този случай началната и крайната дата за обезщетението се въвеждаха съответно в полетата „Нач.дата“ и „Кр.дата“.
След 464 актуализация в описите за НОИ могат да се включват и документите от вид 53 „Обезщетение“.
Ако създавате автоматично опис, програмата ще добави към него освен документите за отсъствие и документите за обезщетение, които са с дата преди датата на описа и все още не са включени в предишен опис. Ако въвеждате сами списъка с документи към описа е необходимо да въведете в полето за код на основен документ - 2 и да изберете съответния документ за обезщетение по чл.54 от КСО.
Добавена е възможност за завеждане на заявленията-декларации с причина за отсъствие 81, 82 и 83, като в съдържанието на документа се попълва номера и датата на завеждане в организацията. Ако номерът не се попълни, а датата на завеждане вече е въведена, програмата ще попълни автоматично номера.
В справката за болничните за избран период ("НАП/НОИ" / "Парични обезщетения" / "Болн. листа за период") вече участват и всички заявления-декларации, които са въведени в документ от вид 3 „Отсъствие“ (отсъствия с код 81, 82 и 83) и в документ от вид 53 „Обезщетение“.
Описите с болничните листове и заявленията-декларации, представени в организацията през месец април, които ще бъдат представени в НОИ до 15.05.2013г. могат да се предават и със старите образци. Ако желаете да ги предавате с новите образци е необходимо датата на описа да бъде след 30.04.2013 г.
Направена е промяна в колона "Заеми към банки, запори и др." на служебната бележка за дохода. В нея вече се включва само сумата от служебни пера 531 "Запори", 532 "Издръжки" и 533 "Заеми и лизинги", в които са включени съответните потребителски и/или служебни пера. Изключени са сумите на другите лични удръжки. Направена е промяна и в колоната "Чист доход", като в нея се включват всички начисления, намалени с личните осигурителни вноски, данъка, запорите, заемите и издръжките.
Направена е промяна в потребителската служебна бележка. Добавена е възможност за избраните пера в рекапитулацията да се отпечатва само параметъра, само стойността или параметъра и стойността на перото. Начина на отпечатване зависи от описанието на перата в рекапитулацията ( „Справки“ / „Генератор на рекапитулации“ ), т.е. от стойността на колона "Пар./Стойн.". Ако е попълнена стойност "П" отпечатва се само параметъра, "С" - отпечатва се само стойността, "Д" - отпечатва се параметъра и стойността.
Съгласно указания на Националния статистически институт, при изготвянето на месечните и тримесечните отчети за наетите лица, отработеното време, средствата за работна заплата и други разходи за заплати за съответния период не трябва да се включват отразените корекции от минали отчетни периоди. Сумите на отразените корекции се включват в отчета за четвъртото тримесечие в колоната от началото на годината. Корекциите се включват и в годишния отчет за заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд.
В тази връзка са направени промени в следните статистически справки - Начислени средства; Начисл.средс.в бюдж.орг.(Начислени средства бюджетни организации); Заети лица без ТП(трудови правоотношения); Спис.брой,възн.по РЦ (Списъчен брой и възнаграждения по разходни центрове); Справка по категории; Справка сметки, категор.(категории персонал); Сметки,кат.,възр.д.,обр.(Справка по сметки, категории персонал, възрастови диапазони и образование); Звено, сметки и вид перс.(Справка по звена, сметки и вид персонал ); Средна РЗ по РЦ (Справка за средна работна заплата по разходни центрове). Във всички справки са отделени сумите за месеца и сумите за отразените корекции, като за корекции са добавени нови полета. В сумите за корекции са включени всички отразени корекции през периода. При изготвянето на периодичните статистически справки (месечни, тримесечни и др.) е необходимо да се попълват само сумите за месеца, без корекциите. При изготвянето на годишните справки и отчети е необходимо към месечните суми да добавите и сумите за корекции за периода.
Променени са и статистическите справки с данни за средните заплати. В тях за средната работна заплата вече има две колони. В първата е изчислена средната заплата, на база месечните суми, а във втората колона е изчислена средната заплата на база месечни суми и корекции общо.
Направена е промяна при отразяването на данните за специализантите в статистическите справки. Специализантите са служители, назначени на договор за управление/обучение. До 31.12.2011г. данните за специализантите са отразявани в справка "Заети лица без ТП". От 01.01.2012г. специализантите са приравнени на работещите по трудово правоотношение и данните за тях са отразени в справките за работещите по трудово (и служебно) правоотношение.
При изчисляване на средствата за работна заплата на специализантите вече се използва и перо 900, т.е. при определянето на допълнителните и възнаграждения ще се използва перо 929 и 900.
Направена е промяна в статистическите справки при отразяването на данните за работещите на договор за управление и контрол, които работят само в организацията. При изчисляване на средствата за работна заплата вече се използва и перо 900, т.е. при определянето на допълнителните и възнаграждения се използват пера 929 и 900.
Към „Интерфейс СЧЕТОВОДСТВО“ е добавена нова функция „Експорт“. Чрез нея можете да създадете файл, съдържащ данните за осчетоводяванията в дадена папка. Файлът се изготвя съгласно изискванията на „Спецификация на интерфейс към счетоводството в ПОЛИКОНТ“ и може може да бъде зареден в друг ПОЛИКОНТ.
В ПОЛИКОНТ е добавена възможност за изготвяне на интерфейсни файлове, съдържащи данни за осчетоводяване на рекапитулации с данни за работни заплати, провизии по Стандарт 19 и сметки за граждански договори. Тези файлове могат да се използват за автоматично осчетоводяване в същата или в друга база на ПОЛИКОНТ (например при необходимост от консолидация).
За създаването на интерфейсните файлове се използват резултатите от конфигурирана от потребителя рекапитулация и зададени настройки за интерфейс. Изчислението на сумите в рекапитулацията се извършва по зададения от потребителя начин. За да се подготви и осъществи интерфейсът е необходимо да се направят следните стъпки:
В "Справки" / "Генератор рекапитулации" се подготвя рекапитулацията, която ще се осчетоводява.
За изготвяне на файл за работни заплати може да включите в рекапитулацията всяко служебно или потребителско перо.
За изготвяне на файл с данни за сметките по граждански договори могат да се използват само следните пера: 900 - за начислената сума; 401, 402 - за "Пенсии"; 410, 426 - за "УПФ"; 454, 459 - за ЗО; 491, 493 - за осигур.и ЗО вноски; 500 - за ДОД; 990 - за изплатената сума.
За файл с данни за начисленията по Стандарт 19 могат за се използват само следните пера: 251 - за сумата на отпуските; 900 - за сумата на отпуските заедно с предвидената индексация; 401 - за "Пенсии"; 403 - за "Общо заболяване"; 405 - за "Трудова злополука"; 406 - за "ППФ"; 409 - за "УчПф"; 410 - за "УПФ"; 431 - за "Безработица"; 432 - за "Гарантирани вземания"; 454 - за ЗО; 493 - за общата сума на осигуровките;
В "Справки" / "Интерфейс др.програми" се избира подготвената за интерфейса рекапитулация и се продължава от допълнителното меню с "Настройка".
Във формата "Конфигуриране интерфейс" за всяко перо, участващо в рекапитулацията се попълва информацията, необходима за съставяне на една или повече счетоводни статии: сметка дебит и кредит, аналитичност дебит и кредит. Задава се начин на изготвяне на рекапитулацията.
Възможните начини за файл с данни от работните заплати са: -1 (общо), от 30 до 38 (по разходни центрове), 2 (по звена), 11 (по социално осигуряване), 12 (по соц.осигуряване и възраст) и 39,48,49 (с данни за разходен център и звено). За интерфейсен файл със сметки по граждански договори не могат да се използват начини 48 и 49, а за файл с начисления по Стандарт 19 са позволени само начини -1 и 31.
Ако сте избрали разрез по разходни центрове и желаете дадена статия да се изготви само за даден разходен център, трябва да го въведете в поле "N РЦ". Същото се отнася и за звеното.
Данните за счетоводните сметки се въвеждат директно в полетата "Сметка дебит" и "Сметка кредит". Може да използвате и макроси #СМ# и #ЗСМ# за извличане на сметката съответното от сметката на разходния център или звеното.
Аналитичността на сметка дебит и/или кредит може да се въведе директно в съответните полета "Аналит.дебит" и "Аналит.кредит". За разделител между отделните аналитични признаци се използва '$'. Използват се два синтаксиса:
кратък: АП$АП$АП и т.н.
разширен: код на АП=АП$код на АП=АП и т.н.
където АП е аналитичен признак.
За аналитичните признаци от тип списък се задава номер на елемент (например разходен център с номер 3), за тези от тип дата се задава датата във формат ДД.ММ.ГГГГ (21.10.2012), за тези с числов тип - число (21.30), а за текстовите константи - текст, заграден с двойни кавички ("Текст").
Синтаксис |
Перо |
Начин |
Сметка дебит |
Сметка кредит |
Аналит.дебит |
Аналит.кредит |
---|---|---|---|---|---|---|
кратък |
900 |
39 |
604 |
4211 |
1$1$413 |
1$1$413$101 |
разширен |
900 |
39 |
604 |
4211 |
535=1$536=1$530=413 |
535=1$536=1$530=413$531=101 |
Забележка: Сметка 604 е аналитична по "Отчетна група"(АП 535), "Вид финансиране"(АП 536) и "Дейност"(АП 530), а 4211 - по същите признаци, плюс "Параграф"(АП 531).
За извличане на информацията, попълнена в полетата за аналитичност съответно от разходния център или от звеното се използват макроси: #АН# и #ЗАН#, а за извличане на номера на разходния център или звеното - #РЦ# и #ЗВ#.
Макросите могат да се използват само ако начинът на изчисление за перото съдържа данни за разходен център и/или звено.
4. В "Справки" / "Интерфейс др.програми" се избира подготвената от вас рекапитулация и се продължава от допълнителното меню с "Интерфейс ПОЛИКОНТ" (или ГД, или Ст.19).
В диалоговата форма се попълват данни за код на документ, номер на документ и коментар за счетоводното записване. Програмата предлага стойности по подразбиране за трите полета. Избраният документ не трябва да се отчита по ДДС.
Във формата "Интерфейс ПОЛИКОНТ" се изобразяват данните, които ще се прехвърлят. Освен тях програмата съдържа и допълнителни полета, които подпомагат проследяването на конфигурацията.
Записът във файл се извършва от допълнителното меню с "Експорт". Създава се текстови файл, в който полетата са разделени с ';'. Името на файла по подразбиране за ТРЗ е "POLIKONT_TRZ_YYYYMM.csv" , за сметките - "POLIKONT_SM_YYYYMM.csv", а за Стандарт 19 - "POLIKONT_ST19_YYYYMM.csv".
Експортът може да се извършва многократно.
Внимание! Не забравяйте да подпишете ведомостите (за ТРЗ и Стандарт 19) преди осъществяване на интерфейса!
Добавена е възможност за изготвяне на рекапитулация с данни от сметките за изплатени суми по граждански договори в разрези: по звена и разходни центрове и за избрано структурно звено – отново по звена и разходни центрове. Справките се изготвят в табличен и в печатен вид.
Направена е промяна в автоматичното осчетоводяване на платежни документи, които имат общи аналитични признаци: 500 „Разходен център“, 531 „Параграф“, 310 „Номер на документ“, 311 „Дата на документ“. Данните за общите аналитичности се използват в счетоводните статии, само при условие, че към платежния документ няма попълнен списък за плащания по параграфи и/или фактури. В противен случай се използват данните от списъка към платежния документ.