ПОЛИКОНТ - 3.243
дата: 01-12-2003

[отпечатай]

I. Модул “Платежни документи”

1. Приходен и разходен касов ордер

Разработени са два нови вида касови платежни документа – 1 Приходен касов ордер и 5 Разходен касов ордер. Всички функции, които съществуват в ПОЛИКОНТ за банковите платежни документи са достъпни вече и за касовите. Информацията за приходните и разходните касови ордери се съхранява в дневник. Тя може да се въвежда "ръчно" от операторите или да се генерира от програмата чрез използване на предварително подготвени шаблони. Към всеки платежен документ от този вид могат да се попълват данни за аналитичност и за суми по фактури. Създадени са и специализирани печатни образи за двата вида ордери. Автоматизиран е и процесът на осчетоводяване.

2. Аналитичност на платежен документ

Работи се в модул “Работна заплата” - “Пл.докум.”/ “Основни данни” / “Аналитичност” или в модул “Документи” - “Основни данни” / “Аналитичност”.

Формата служи за задаване на аналитичност към платежните документи, която е необходима при автоматичното им контиране за попълване на информацията за аналитичността на сметките. Тя се състои от две подформи. Първата от тях съдържа списъка с видовете платежни документи. За текущия документ от нея във втората се изобразяват аналитичните му признаци. Разрешени са добавянето, модификацията и изтриването. Аналитичните признаци се избират от списъка с атрибутите или се задават директно чрез своите кодове. Могат да се използват както служебни, така и потребителски атрибути. В полето за номер на изобразяване се въвежда число между 1 и 10. То задава подреждането на признаците във формата за аналитичност в дневника на съответния платежен документ.

При добавяне на нов аналитичен признак към документ, за съществуващите записвания в дневника на платежните документи неговите стойности остават непопълнени. В случая на изтриване - признакът се изтрива от всички записи в дневника на документа.

3. Дневник на касови документи

Работи се в модул “Работна заплата” / “Пл.докум.” / “Дневник” или в модул “Документи” / ”Дневник”. Избира се приходен или разходен касов ордер и се продължава от допълнителното меню с “Дневник – 1“ или “Дневник – 2”.

В дневника са разрешени добавянето, модификацията и изтриването. Всеки платежен документ съдържа данни за номер, дата, стойност, платец и получател, основания за плащане и информация за осчетоводяване.

Номерът е уникално положително число. В полето "Дата" се въвежда датата на издаване на документа. Стойността се въвежда директно или се изчислява автоматично на база на въведените във формата "Доп.информация" суми по фактури. Полетата "Основание за плащане", "Още пояснения", "Осн.-N", "Осн.-дата", "Нач.дата", "Кр.дата" са незадължителни. Полето "Типова операция" съдържа информация за типовата операция, която се използва при автоматичното контиране на документа, а в полетата "Папка" и "N в папка" се записват папката и поредния номер на записване в нея. Ако даден документ е осчетоводен по този начин, програмата забранява неговата промяна и изтриване.

В зависимост от вида на платежния документ се въвежда и следната специфична информация:

Приходен касов ордер

Контрагентите и служителите се въвеждат директно чрез техните номера или се посочват от форми за избор. Когато вносителят е лице от персонала, в населеното място и адреса се зареждат съответните лични данни, а в полето "Вносител" се записва пълното му име. По същия начин се изтеглят и адресните данни за вносител, който е контрагент на фирмата. В полето "Вносител" в този случай се преписват имената на представителя на контрагента. Изтеглените данни могат да се редактират.

Когато вносителят не е служител или контрагент, данните за него се попълват "ръчно" от оператора. В този случай полетата за персонал и контрагент се оставят непопълнени (празни).

Разходен касов ордер

Контрагентите и служителите се въвеждат директно чрез техните номера или се посочват от форми за избор. Когато получателят е лице от персонала, данните за населеното място, адреса, паспорта се зареждат автоматично от неговото досие, а в полето "Получател" се записва пълното му име. По същия начин се изтеглят и адресните данни, данните за представителя и пълномощното му, когато се изплащат суми на контрагент на фирмата. В полето "Получател" в този случай се преписват имената на представителя. Автоматично заредените данни могат да се редактират.

Ако получателят не е от персонала или от контрагентите, данните за получателя, адреса му, паспорта и пълномощното се въвеждат от оператора. В този случай полетата "Персонал" и "Контрагент" се оставят непопълнени (празни).

4. Допълнителна информация към банкови и касови платежни документи

Работи се в дневника на платежните документи ( “Дневник – 1” или “Дневник – 2”) и от допълнителното меню се избира “Доп.информация”.

Формата се състои от две подформи и служи за въвеждане на допълнителна информация към текущия платежен документ от дневника.

Аналитичност

Отразяват се значенията на аналитичните признаци към съответния платежен документ. За атрибутите от тип "списък" може да се използва форма за избор на елемент. Въведените данни в тази подформа се използват при автоматичното осчетоводяване на документа за попълване на аналитичността на сметките, участвуващи в счетоводните статии. Модификацията е разрешена само в случаите, когато документът все още не е осчетоводен автоматично.

Суми по фактури

В таблицата се въвеждат данни за номер, дата и стойност на фактурите, за които се извършва плащането. Сумата от стойностите по фактури автоматично се прехвърля в полето "Стойност" на дневника.

Разрешени са добавянето, модификацията и изтриването, но само в случай, че документът не е осчетоводен автоматично.

5. Шаблони за касови документи с контрагенти

Потребителите на ПОЛИКОНТ могат да създават и конфигурират шаблони за касови разплащания с контрагенти. Работи се в "Пл.докум." / "Шаблони-каса" / "Контрагенти".

За всеки шаблон се въвежда уникален номер за идентификация, наименование, номер на контрагент, начин за изчисление (вид шаблон) и вид платежен документ (1 - Приходен касов ордер или 5 Разходен касов ордер). Полетата "Основание за плащане" и "Още пояснения" са незадължителни.

6. Шаблони за касови документи с персонала

Потребителите на ПОЛИКОНТ могат да създават и конфигурират шаблони за касови разплащания с персонала. Работи се в "Пл.докум." / "Шаблони-каса" / "Персонал".

За всеки шаблон се въвежда уникален номер за идентификация, наименование и вид платежен документ (1 - Приходен касов ордер или 5 Разходен касов ордер). Полетата "Основание за плащане" и "Още пояснения" са незадължителни.

7. Генериране на касови документи от шаблони за контрагенти

Работи се в "Плат.докум." / "Генериране-каса" / "Контрагенти".

Най-напред се извършва изчисление на сумите по конфигурираните шаблони от тази група. Всички шаблони, по които има ненулеви суми се отбелязват с флагче за генериране ("Генер.?" - "Д" ). Потребителите могат да извършат от допълнителното меню генериране на документ само от текущия шаблон или общо генериране по всички шаблони, за които е зададено флагче "Генер.?" - "Д".

8. Генериране на касови документи от шаблони с персонала

Работи се в "Пл.докум" / "Генериране-каса" / "Персонал".

Най-напред се извършва изчисление на сумите по всички шаблони от избраната група. Обръщаме внимание, че стойността, която се изписва срещу всеки шаблон е сума от стойностите на перата на всички служители. С флаг "Генер.?" - 'Д' са отбелязани шаблоните с ненулеви суми за генериране. Отново можете да генерирате платежни документи само от текущия шаблон или за всички с флаг "Генер.?" - "Д". От всеки шаблон се генерират платежни документи за всички служители с ненулеви суми.

От допълнителното меню с "Разглеждане" можете да разгледате списъка със служителите и сумите за изплащане за шаблона, върху който сте се позиционирали.

Генерираните документи се записват в съответния Дневник на платежните документи.

II. Модул “Счетоводство”

1. Tипови операции към шаблони на касови документи

Работи се в "Счетоводни операции"/"Шаблони->тип.операции"/ "Персонал-каса" ( или "Контрагенти-каса").

Формата се използва за свързане на използваните шаблони за касови или банкови платежни документи за персонала или контрагентите с типови операции. Типовата операция, която е записана срещу даден шаблон се преписва във всички платежни документи, генерирани от него за съответния период от време. Важно условие е документът, който е свързан с типовата операция да съвпада с платежния документ от шаблона. През различните отчетни периоди (каталози) за един шаблон могат да се посочат различни операции по подразбиране, но в даден каталог - само една такава. При създаването на нов каталог се изтеглят създадените в предишния период връзки между шаблони и типови операции.

Потребителите могат да добавят, модифицират и изтриват записи от таблицата.

2. Автоматично контиране на касови документи

Работи се “Счетоводни операции” / “Интерфейс-пл.документи”.

Използва се същата форма, с която се работи с банковите документи. Изобразяват се документите с дата, съответстваща на текущо избрания счетоводен каталог. Тези от тях, които са вече контирани с помощта на този интерфейс са оцветени в черно и в последните две колони за тях се съдържа информация за папката и поредния номер в нея, под който са записани. Останалите документи са оцветени в синьо, което е сигнал, че за тях не е извършвано автоматично (а не ръчно) контиране.

Подготовката за извършване на интерфейса представлява свързване на платежен документ с типовата операция, която трябва да се използва за неговото осчетоводяване. Може да се извърши от оператора при работа със самия платежен документ или преди стартирането на интерфейса. За автоматизация на процеса по подготовка, може да се използва функцията по свързване на шаблони с типови операции.

Самият интерфейс отново може да се извърши по два начина: или на текущо избрания документ или на всички документи от дадена дата. И в двата случая се избира папката, в която ще се запишат документите, а във втория - и датата. Ако даден документ вече е бил контиран автоматично по този начин, преди стартиране на новото осчетоводяване се изтрива старото записване от счетоводния дневник. За стойност, при съставяне на статиите от съответната типова операция се използва стойността от платежния документ. За платежните документи, свързани с контрагенти се попълва значението на аналитичен признак "Контрагенти", а за тези за персонала - съответно "Персонал". Автоматично се зареждат и данните от аналитичността на документа в аналитичността на сметките, участвуващи в счетоводните статии.

След успешно осъществяване на интерфейса съответните платежни документи се оцветяват в черно, срещу тях се отбелязват папката и номерата на записване и данните за тях не могат да се модифицират.

При изтриване от потребителите на автоматично записване от счетоводния дневник съответният платежен документ преминава в "неконтирано" състояние.

III. Модул “Работна заплата”

1. Личен календар

Във формата “Текущи данни” / “Персонал” / “Извънр.и нощен труд” е добавено оцветяване на редовете от личния календар. Почивните дни и дните без правоотношение са оцветени в червено. Дните в отсъствие са оцветени в синьо. Всички останали дни се изобразяват с черен цвят.

2. Справка календар

Справката може да се изготви от личния календар на избран служител с помощта на допълнителното меню “Справка календар”. Тя е полезна при почасово отчитане на работното време и съдържа данни за дните и часовете по официален календар, дните в отсъствие, отработените дни и часове, нормата дни и часове, превърнатите часове и часовете извънреден труд по график.

3. Справка по личен номер, пера и период

При изготвяне на справката по личен номер от меню “Справки” / “Генератор рекапитулации” /Личен N, период” е добавена възможност потребителят да уточни кои стойности на перата да бъдат включени. При въвеждане на наименованието на рекапитулацията се попълва и флаг “Вед?”. Ако стойността му е “Д”- справката се изготвя със стойността на перата по ведомост, ако е “Н” - справката се изготвя с последно изчислените стойности на перата. Тази възможност би могла да се използва, в случая когато са необходими данни за осигурителните бази и вноски.

Възможността може да се използва и при изготвяне на потребителска служебна бележка.

4. Нови възможности за работа с текущия персонал

В меню “Текущи данни” са добавени подменюта “Персонал по разх.центрове”, “Персонал по график” и “Персонал по РЦ, график”. Те могат да се използват от потребителите, които желаят да работят само със служителите, отговарящи на зададеното условие.

5. Нови възможности за работа с пера с ръчно въвеждане

Променен е начинът на работа с перата с ръчно въвеждане. Формата, която се изобразява след избор на “Текущи данни” / “Пера с ръчно въвеждане” съдържа само списъка с тези пера. От нейното допълнително меню може да се въвеждат данни за целия персонал или за служителите, свързани с текущия оператор, с избран разходен център и/или график. Във формата, която съдържа данните за избраното перо е добавена нова възможност за групово установяване на параметър и/или стойност на избраното перо за служителите, отговарящи на определените условия. За целта се използва от допълнителното меню функцията “Групова промяна”. В изобразената диалогова форма се попълват параметърът и стойността на перото.

IV. Отстранени грешки и извършени подобрения

При изчислението на перо 227 Брутна запл.посл.ден мин.мес. е добавено възнаграждението за ранг на съдебен служител.

Добавени са колони за брой точки и допълнително възнаграждение за условия на труд в табличната форма на поименното щатно разписание.

В поименното щатно разписание (форма 1 и 3 ) при повече знаци в полето длъжност, текстът се пренася на следващ ред.

Във форма “Пълна” на генератора на рекапитулации са добавени колони за пореден номер на служител, номер на график и ЕГН, а във форма “Персонал” - колона за пореден номер на служител.

Добавен е тест за валидност на периода, задаван при изготвяне на справките в модул “Счетоводство”

Подобрено е бързодействие в справката “Текущи данни”/”Персонал”/ “Текущи пера” (модул “Работна заплата”).

Намален е размерът на фонта при отпечатване на “словом” в платежните документи.

При експорта на данни към ОББ е добавена възможност за плащане от банкова сметка на фирмата в клон на ОББ по банкови документи на персонала в други клонове на ОББ или в клонове на други банки.

Отстранена е грешка при изготвянето на справката за регистрация на документите в НОИ за прекратяване на правоотношението.

Отстранена е грешка при експорта на данни за “Биохим”, която се получаваше в случай, че наименованието на шаблона е по-дълго от 22 знака.

Отстранена е грешка в имената на разходните центрове в статистическата справка.

При изготвяне на статистическата справка по образование се отчитат действителните номера на образованието, въведени в “Основни данни” / “Образование”.

Направено е изменение при изобразяването на почивните дни, попадащи в периоди на отсъствие в справката “Присъствена форма”.

Направено е допълнение при отпечатване на допълнително споразумение от вид 2 с трудов стаж, като се отчита и информацията, въведена с документи за стаж (38 и 39).