Поликонт - интегрирана система за фирмено управление

ПОЛИКОНТ 3.318

ПОЛИКОНТ 3.318/ 28.02.2007

I. Нов модул “НОИ-Парични обезщетения“

1. Промени в законодателството

От 1.1.2007 са направени промени в КСО и е приета Наредбата за изчисляване и изплащане на паричните обезщетения и помощи от ДОО (приета с ПМС №364/27.12.2006 г.).

В Наредбата са описани редът и начинът на представянето на документите. Съгласно чл.9 осигурените лица, представят документите по чл.3-5, 8 и 14 на осигурителя, който ги завежда в отделен дневник. Документите по чл. 3-5 и 8 (болничните листове, молба-декларация за остатъка от 135 до 315 дни по чл.50 от КСО, молба-декларация за отглеждане на малко дете по чл. 53 и 54 от КСО) се представят от осигурителя в НОИ в сроковете по чл. 10 от Наредбата, както следва:

Документите по чл.14 (декларация за промяна на обстоятелствата) се представят от осигурителя в 7- дневен срок в съответното ТП на НОИ.

Съгласно чл.11 от Наредбата документите се представят с придружително писмо и опис по образец. При представянето документите се номерират и подреждат в съответствие с представения опис, като с един опис се представят не повече от 50 броя болнични листове, и/или молби-декларации, и/или декларации за промяна на обстоятелствата. При едновременно представяне на повече от 5 броя от гореописаните документи, данните от придружителното писмо се представят на хартия и на електронен носител, а от описа – на електронен носител.

2. Предназначение

В ПОЛИКОНТ е създаден нов модул "НОИ-Парични обезщетения". Той автоматизира изготвянето и предаването на описите на документите за парични обезщетения и помощи, които работодателите представят в НОИ. С негова помощ се отпечатат описите на документите, придружителните писма към тях, както и някои от приложенията към Наредбата. Данните от описите и придружителните писма могат да се експортират и в електронен вид (файлове POPO2007.txt и POPP2007.txt).

3. Последователност на работа

1. Текущо въвеждане на документите за отсъствия (код 3) - поради временна неработоспособност, бременност и раждане, отглеждане на дете.

2. Създаване на опис - въвеждане на номер, дата, отчетен период, данни за представляващ и приносител.

3. Попълване на информацията за съдържанието на описа - автоматично или ръчно.

4. Включване на допълнителни приложения към редовете от описа.

5. Отпечатване на опис, придружително писмо, приложения. Изготвяне и запис на файлове.

6. Предаване на документите и файловете в НОИ.

7. Заключване на описа за промени след предаването му в НОИ.

4. Работа с описи на документи

Работи се в НОИ / Парични обезщетения / Описи.

Формата се състои от три подформи. В първата се въвеждат данни за описите, във втората - данни документите към тях, а в третата - за всеки документ се описват предаваните допълнителни приложения.

I подформа - Описи

В полето "Опис-N" за всеки опис се въвежда уникален положителен номер. Номерът не може да се променя, ако към описа има добавени документи.

Датата на описа по подразбиране е текущата дата. Тази дата е важна за процедурата по автоматично включване на документи към описа. Обработват се само документите, които са започнали преди или на датата на описа.

Полетата за месеца и годината трябва да съдържат информация за периода, за който се отнася описа. Месецът трябва да е число от 1 до 12, а годината да е по-голяма или равна на 2007 и по-малка от 2100. Ако за периода възнагражденията само се начисляват в "Изпл.възн.?" се въвежда 'Н', а ако се изплащат - 'Д'. В "Дата изпл./нач." се съдържа датата на изплащане или начисляване на възнагражденията.

За всеки опис се въвеждат две длъжностни лица - представляващ и приносител. И двете лица трябва да са въведени в Настройки / Длъжностни лица и в полето "Перс.N" да е посочен номера на лицето от списъка с персонала. За въвеждането на длъжностните лица може да се използва и формата за избор. Ако оставите полетата празни, програмата ще ги препише от описа с максимален номер.

При създаване на нов опис трябва да се покаже, че той не е приет в НОИ ("Приет?" = 'Н'). Промяната на данните за описа и изтриването му са забранени ако полето "Приет?" има стойност 'Д'.

При изтриване на опис програмата автоматично изтрива списъка с документите и допълнителните приложения към тях.

II подформа - Списък от документи

Подформата изобразява съдържанието на описа, върху който сте се позиционирали в първата подформа. Попълването на списъка може да стане по два начина: ръчно от потребителя или автоматично от програмата.

1. Създаване от потребителя

За всеки опис могат да се въвеждат максимум 50 реда ( поле "Пор.N" със стойности от 1 до 50). Забранена е промяната на полето за пореден номер, ако към него са добавени приложения в третата подформа.

Възможни са две ситуации: представяне на документ за обезщетение и/или приложения към него и представяне само на приложения към вече предаден в НОИ документ. В първия случай в полето "Доп.прил.?" се попълва 'Н', а във втория 'Д'. Даден документ може да се включи само в един опис като основен с флаг 'Н'.

В полето „Перс.N“ се въвежда номерът на служителя, за който ще се предават данни. Той може да се посочи и от формата за избор.

Документите, които се включват в описите са четири основни вида, съответно с кодове от 0 до 3:

Въведете кода на документа или използвайте формата за избор. При код на основния документ '0' или '1' задължително се избира документ за отсъствие. При код '2' (отглеждане на дете) може да се посочи или не документ за отсъствие. Документ за отсъствие не е необходим при подадена декларация за получаване на обезщетение за неизползван отпуск за отглеждане на дете. При код '3' никога не се посочва документ за отсъствие. Забранена е промяната на кодът на основния документ ако към него вече има включени допълнителни приложения.

Документът за отсъствие се посочва чрез въвеждане на пореден номер и вид отсъствие или от форма за избор. Програмата проверява съответствието между кода на основния документ и вида на отсъствието. Например: за код '0' (болнични) възможните отсъствия са от 41 до 61, за код '1' - 61, за код '2' - от 81 до 83.

При първото включване на даден служител в опис е задължително той да декларира банкова сметка, по която ще получава обезщетенията. По желание при следващи документи за обезщетения служителят може да промени сметката. Във всички останали случаи данните за банковата сметка не трябва да се попълват. Банковата сметка се въвежда чрез кода на банковия документ и неговия пореден номер или чрез формата за избор. При посочване на банкова сметка автоматично се добавя допълнително приложение с код '14' (декларация за банкова сметка) в третата подформа. При премахване на данните за сметката приложението се изтрива.

Полетата за начална и крайна дата се попълват само в случаите, когато не е посочен документ за отсъствие. Трябва началната дата да съвпада или да е преди крайната дата. Когато в реда е посочен документ за отсъствие информацията за датите се взема от самия него.

2. Автоматично създаване на списък

Позиционирайте се върху описа, към който желаете да добавяте документи в първата подформа и изберете от допълнителното меню Генер.на списък. Програмата ще прегледа всички документи за отсъствие - болнични, бременност и раждане и отглеждане на дете с дата на първично отсъствие след 1.1.2007 и преди датата на описа. От тези документи тя ще избере само тези, които все още не са включени в текущия или в други описи и ще ги добави към списъка.

Ако за служителят не съществува запис с декларирана банкова сметка програмата ще се опита да я определи автоматично. За целта ще прегледа банковите документи на служителя, като избере този с най-късна дата или при равни дати този с най-малко число в полето "Приоритет". Ако програмата открие такъв банков документ, тя ще го посочи в съответния ред.

При преглеждане на документите за отсъствие са възможни два случая. В първия случай програмата ще изведе съобщение, че всички документи за отсъствие са обработени. Във втория случай тя ще запълни описа с 50 документа, но ще останат документи за включване в следващ опис. Можете да създадете нов опис и да използвате функцията за генериране отново.

3. Режими на работа и допълнителни функции

В подформата са разрешени добавянето, промяната и изтриването при условие че описът не предаден в НОИ. При изтриването на ред от списъка към описа автоматично се изтриват всички допълнителни приложения към него.

От допълнителното меню могат да се отпечатат приложения 1, 2, 3, 4, 7 и 12 към Наредбата, както и да се разгледа справката за предадените данни за избрания служител.

III подформа - Приложения към документ

В третата подформа се въвеждат допълнителните приложения за всеки ред от описа, заедно с техния брой. Кодът на приложенията може да се въведе директно или чрез формата за избор. В програмата има тест за съответсвие между кода на основния документ и кодовете на приложенията. Например за код '3' (промяна на обстоятелствата) е позволен само код на приложение '17', за код '0' (болничен) - допълнителните приложения могат да са от '01' до '05', '12', от '14' до '17' и т.н.

Броят на документите е цяло число по-голямо от 0.

5. Печат на опис за НОИ

Съгласно чл.11 от Наредбата документите се представят с опис по образец, съгласно приложение 9. Описът съдържа информация както за документите, така и за техните приложения.

Печатният образ може да се изготви от НОИ / Парични обезщетения / Описи / F5 / Печат опис.

6. Печат на придружително писмо

Съгласно чл.11 от Наредбата документите се представят с придружително писмо по образец, съгласно приложение 8. Писмото съдържа информация за лицето, което представлява осигурителя, за лицето, което предава данните и бройките на приложените документи по видове.

Писмото се отпечатва от НОИ / Парични обезщетения / Описи / F5 / Печат придруж. писмо.

7. Файлове за НОИ

Съгласно чл.11, ал.3 от Наредбата при едновременно представяне на повече от 5 броя болнични листове, и/или молби-декларации, и/или декларации за промяна на обстоятелствата, данните от придружителното писмо и от описа се представят на електронен носител.

Файловете се изготвят от НОИ / Парични обезщетения / Описи / F5 / Дискета. Те се записват последователно на една дискета. Имената на файловете са по подразбиране и са съгласно спецификацията на НОИ. Ако предавате данни за повече от един опис трябва да съхраните всяка двойка файлове (POPO2007.txt-опис и POPP2007.txt-писмо) на отделна дискета.

8. Печат на приложения

При изготвяне на документите може да се отпечатат печатни образи на някои от приложенията. Използва се допълнителното меню към втората подформа на формата с описите.

За да може да се изготви молба-декларация, съгласно приложения 1, 2, 3, 4 е необходимо предварително да бъдат въведени данни за децата. Това може да се направи в Досие / Семейство. При изготвяне на декларацията детето се избира от списъка на децата.

9. Справка за предадени данни

Работи се в НОИ / Парични обезщетения / Описи.

Позиционирайте се във втората подформа върху служителя, за когото желаете да изготвите справката и изберете от допълнителното меню "Справка пред.данни". В справката се изобразяват всички записи на текущия служител, които вече са включени в описи за НОИ. Участват записите от описите с по-ранна дата или от същата дата, но с по-малък номер, както и записите от текущия опис, но с по-малък пореден номер. От справката можете да проверите и дали е необходимо деклариране на банкова сметка за служителя.

II. Модул “Работна заплата“

1. Работа с документи за отсъствие

Към документите за отсъствие е добавено ново поле „Серия“. За всички въведени болнични с дата след 1.1.2007 серията е установена с 'А' (на латиница). Полето е задължително за въвеждане само за вид отсъствия от 41 до 61, които са започнали след 1.1.2007. В него могат да се въвеждат символите от 'A' до 'Z'. Ако не го попълните, то ще получи стойност 'A'.

След като даден документ за отсъствие се включи в опис, който е приет вече от НОИ, се забранява неговото изтриване, както и промяната на повечето от неговите данни. Изключение прави датата „В сила до“, която може да се променя с подаване на декларация за промяна на обстоятелствата.

2. Промяна в изчислението на служебни пера

Създадено е ново служено перо - 945 Облаг.по ЗДДФЛ обезщет.КТ,ЗДС. То сумира стойностите на всички служебни пера за обезщетения по КТ и ЗДС, които са облагаеми по ЗДДФЛ. Перото участвува в изчислението на перо 910 Облагаем доход и 912 Нетно възнаграждение.

Перата 275, 276 и 277 (възнаграждения от работодателя за първия ден на болничните) са изключени от изчислението на перо 910 Облагаем доход. Промяната е направена във връзка с официален отговор на НАП.

Променено е изчислението на перо 912 Нетно възнаграждение. В него са включени всички облагаеми по ЗДДФЛ обезщетения по КТ и ЗДС.

3. Нова схема за социално осигуряване

Създадена е нова схема на социално осигуряване 27 „Самоосигуряващи се само със здравни вноски“. Тя трябва да се използва с вид осигурен 12 в документа за осигуряване ако лицето е самоосигуряващ се пенсионер. Осигуровките и ДОД на лицата с тази схема не се включват в Декларация 6. Схемата може да се използва за всички периоди след 01.2005.

III. Модул “Счетоводство“

1. VIES декларация

Към формите и отчетите за ДДС е добавена VIES декларация. Отпечатването на декларацията става от ДДС / VIES декларация, а записът на файл vies.txt върху дискета - от ДДС / Дискета VIES. Декларацията се изработва автоматично от данните за извършените продажби. В нея се включват всички записвания със сделки 14 Вътреобщностни доставки 0%, 20 Освободени ВОД, 15 Доставка като посредник в ТОП, 18 Услуги чл.21ал.3,чл22-24 др.стр. и 21 Освободени чл21ал3,чл22-24.

2. Тестове за ДДС



IV. Общо за всички модули

1. Длъжностни лица

Важно!!! Потребителите трябва да опишат данните за длъжностните лица в списъка на персонала и да попълнят тяхното досие. След това в Настройки / Длъжностни лица за всяко лице трябва да се посочи под какъв номер то се води в списъка на персонала. Това се прави за да се избегне дублирането на данни за тези хора. При следващите актуализации полетата за име, ЕГН и лична карта ще бъдат премахнати от таблицата с длъжностните лица и ще се извличат от досието на съответния персонален номер.

V. Отстранени грешки и извършени подобрения

  1. Записването на файловете за ДДС за периодите след 2007 година по подразбиране ще бъде на устройство А.

  2. Отстранена е грешка в знака на клетка 60 (данък за възстановяване) от декларацията за ДДС.

  3. Потребителите могат да използват тестовете и проверките за отчитането по ДДС на направените счетоводни записвания и за 2007.

  4. Добавен е нов служебен атрибут с номер 33 и име „Държава“.

  5. Направена промяна при изготвяне на Декларация 6, като при попълване на поле 9 (месец и година), като вече се записват месеца и годината, за която се изплащат заплатите. В поле 18 се попълва датата на изплащане на заплатите.

  6. Променено е изчислението на нетното възнаграждение за Декларация 1 – за самоосигуряващите се лица (вид 12) то съвпада с осигурителния им доход. За всички видове осигурени нетното възнаграждение е ограничено до максималния осигурителен доход.

  7. Променени са печатните образи на трудово-правните документи в клиентска версия МВнР. Текстът за „за работа със секретни материали“ е заменен с текста „за работа с класифицирана информация“.

  8. Променени са печатните образи на трудово-правните документи в клиентска версия Прокуратура на РБ. Променен е текста за длъжностните лица, с които се извършва съгласуване на документите.

  9. В отчета за производство в модул „Нормена заработка“ е добавено и ЕГН на служителите.