Поликонт - интегрирана система за фирмено управление
Разработена е нова справка - годишен данъчен амортизационен план. Може да се изготви от меню "Справки" / "Данъчни ам. отчисления" / "Год. дан. аморт. план", като се уточни желаната година. В него се съдържа информация за дълготрайните активи - месец и година на заприходяване, натрупани данъчни амортизации към края на предходната година, данъчна амортизационна норма, остатъчна данъчна балансова стойност към началото на годината, годишна данъчна амортизационна квота, остатъчна данъчна балансова стойност към края на годината и данъчна амортизационна норма по месеци.
Направени са следните допълнения:
В печатния образ на индивидуалния амортизационен план е добавена информация и за данъчната балансова стойност;
В справката за направените преоценки по инвентарни номера е добавена информация за старата и новата стойност на данъчните амортизации;
При отпечатване на информация за дълготрайните активи от списъка на ДА е добавена възможност за отпечатване на данните само за избран актив.
Във връзка с отговор на въпрос за начина на изготвяне на декларация 6 за работещите по граждански договори на страницата на НАП е направена промяна в начина на изготвяне на декларация 6 за изплатените сметки (документите с дата на документа) след 01.03.2011 г.
Към настоящия момент осигурителните вноски от сметки за изплатени суми през избран период се включват в декларация 6 за даден месец, независимо от осигурителния период, за който се отнасят. Например, ако през периода от 01.02.2011 до 28.02.2011 г. са изплатени сметки, които се отнасят за периодите от 01-30.11.2010г., 01-31.01.2011г. и за 01-28.02.2011г., в декларация 6 за 02.2011 ще са натрупани общо сумите.
Направена е промяна, като осигурителните вноски от сметките за изплатени суми се включват в декларация 6 за каталозите, за които се отнасят. Например, ако през периода от 01.03.2011 до 31.03.2011 г. са изплатени сметки, които се отнасят за периоди 01-30.11.2010г., 01-31.01.2011г. и за 01-31.03.2011г., декларация 6 трябва да се изготви за 11.2010, 01.2011 и 03.2011, като във всяка от декларациите ще се включат осигуровките за съответния каталог отделно. Декларациите ще се изготвят с код корекция - 0. В този случай при описанието на декларация 6 трябва да се опише всеки каталог и в полета "От дата" и "До дата" да се попълни един и същи период на изплащане, т.е. описанието трябва да бъде:
код |
За ММ.ГГГГ |
Дата нач/изпл |
Фл.изпл? |
Фл.кор? |
От дата |
До дата |
0 |
11.2010 |
15.04.2011 |
Д |
Р |
01.03.2011 |
31.03.2011 |
0 |
01.2011 |
15.04.2011 |
Д |
Р |
01.03.2011 |
31.03.2011 |
0 |
03.2011 |
15.04.2011 |
Д |
Р |
01.03.2011 |
31.03.2011 |
Забележка: Каталозите, за които е необходимо да се предаде декларация 6 могат да се видят в справката, описана по-долу.
Добавена е нова справка, която съдържа информация за каталозите, за които има изготвени сметки за изплатени суми през избран период. Може да се изготви от меню "НАП/НОИ" / "Декларация 6" / "Изготвяне" и от допълнителното меню "Каталози за сметки".
Направена е промяна във формата на файла, съдържащ данни за изплатените доходи на физическите лица по чл.73 от ЗДДФЛ за 2010 г. във връзка със Заповед ЗЦУ 211/14.03.2011 г. на Изпълнителния директор на НАП. Файлът може да се изготви от меню "Справки" / "Файл за год. справка" от каталога за м. декември 2010 г. Необходимо е отново да заредите данните за справката за 2010 г. Във формата "Да заредя ли данните за справката" всички полета са попълнени със стойност Н. Необходимо е да направите промяна в съответните полетата по следния начин:
"Зареждане на данни Д или Н" - попълнете Д само при първоначалното зареждане на данните за данъчната година;
"Ликвид. или несъст. Д или Н" - попълнете Д, само ако справката се подава при прекратяване с ликвидация или с обявяване в несъстоятелност в срока по чл. 162 от ЗКПО;
"Правоприемник Д или Н" - попълнете Д, само ако справката е изготвена от правоприемник и съдържа данни за изплатените доходи от преобразуваното;
Файлът и справката се изготвят по установения до сега начин.
В „Счетоводни операции“ / Избор на папка / „Контиране-1“ или „Контиране-2“ е добавена възможност за автоматично закриване на аналитични партиди на сметки. Може да използвате новата функция за погасяване на вземания или задължения.
По-долу е разгледан начинът на работа при плащане от клиенти по банков път:
Създайте типова операции „Плащане от клиенти“. Посочете в операцията вид на документ 13 „Платежно нареждане-кредит“. Създайте статия номер 1 за дебит сметка за плащане (например 503) и кредит сметка за вземания от клиенти (например 411).
Въведете в счетоводния дневник данните за първичния документ – вид (13), номер, дата, номер в папка, дата на записване, коментар.
От допълнителното меню изберете „Прикл. дебитни салда“. Програмата ще изобрази всички типови операции за документ от вид 13. Изберете типова операция „Плащане от клиенти“ и статия 1.
Ако сметката за вземания е аналитична по контрагент, програмата ще Ви позволи да изберете контрагентът, който извършва плащането. Ако оставите полето за контрагент празно ще имате възможността да закривате салдото на повече от един контрагент. От допълнително меню продължете с „Избор на парт.за прикл.“
Програмата ще изготви справка за дебитните салда по салдови признаци на сметка 411 – например контрагент, номер и дата на фактура.
Трябва да изберете по кои партиди се извършва плащане. За целта въведете в полето „N на прикл.“ число, по-голямо или равно на 1 за да посочите на програмата ред за закриване на партидите.
Продължете с допълнителното меню. Ако изберете „Прикл.на избр.парт.“ програмата ще състави към платежния документ статии Д 503 / К 411 за всяка от избраните партиди за цялото дебитно салдо.
Ако изберете „Прикл.до стойност“ трябва да въведете сумата, която сте получили от контрагента. Програмата ще състави счетоводни статии за плащане Д 503 / К 411 по избраните фактури. Ако сумата на избраните фактури е по-малка от сумата за плащане ще се състави допълнителна счетоводна статия със стойност, равна на разликата. В нея аналитичните партиди ще са непопълнени. В случай, че сумата от избраните фактури е по-голяма от сумата за плащане, програмата ще закрие фактурите в последователността, зададена в полето „Последов.на закриване“ така, че сумата за плащане да отговаря на сумата от стойностите на съставените счетоводни статии.
По аналогичен начин може да работите и със сметките за задължения. В този случай трябва да използвате възможността за приключване на кредитни салда.
Забележка: Възможността е създадена по поръчка на „Галко“ АД – гр.Радомир.
В „Счетоводни операции“ / Избор на папка / „Контиране-1“ или „Контиране-2“ от допълнителното меню на подформата със счетоводните статии може да посочите „Избор парт.ДЕБИТ“ или „Избор парт.КРЕДИТ“. При избор на партиди за сметка дебит програмата ще изчисли крайните кредитни салда на аналитично ниво за сметката и ще ги изобрази във форма. Позиционирайте се на реда с комбинацията от партиди, които искате да дебитирате. Те ще се прехвърлят в счетоводната статия, а нейната стойност ще стане равна на изчисленото кредитно салдо.
По аналогичен начин се работи и при избора на партиди за сметка кредит.
В „Счетоводни операции“ / Избор на папка / „Контиране-1“ или „Контиране-2“ е добавена възможност за автоматично генериране на банков или касов платежен документ, чрез който ще се извършва погасяване на задължение.
Работи се по следния начин:
Извършете счетоводно записване на документ за контиране на задължение (например разходна фактура).
Позиционирайте се на статията с разчетната сметка (например сметка кредит 4011). Необходимо е сметката да има салдов аналитичен признак „Контрагенти“ или „Персонал“.
От допълнителното меню изберете „Генериране плат.док.“.
Програмата ще изготви справка за кредитните салда по сметката за съответния контрагент или служител. Трябва да изберете по коя или по кои фактури желаете да се извърши плащане. За целта е необходимо да въведете срещу съответните салдови партиди пореден номер за плащане - число, по-голямо или равно на 1.
От допълнителното меню може да продължите с „Плащане на избр.парт.“ или с „Плащане до стойност“. В първия случай ще се извърши плащане по всички избрани партиди. Във втория случай партидите ще се включват в платежния документ в последователност, определена от полето „N прикл.“, като общата сума няма да надхвърля зададената стойност.
Изберете вид на платежен документ. Може да генерирате следните документи – 5 Разходен касов ордер, 11 Платежно нареждане бюджет, 12 Вносна бележка бюджет, 13 Платежно нареждане-кредит, 14 Вносна бележка, 17 Платежно нареждане персонал, 18 Вносна бележка персонал. За документи 11,12,13 или 14 е необходимо сметката за вземания да има аналитичен признак 301 Контрагенти, за документи 17 и 18 – признак 300 Персонал, а за документ 5 – признак 301 или 300.
Програмата ще генерира избрания от вас платежен документ. Той ще има дата, равна на датата на записване на разходната фактура. Ако генерираният документ е банков, фирмената банкова сметка или банка, банковата сметка на контрагента или персонала ще се определят в зависимост от зададения приоритет на съответните сметки. Срещу всяка от избраните партиди ще се запише вид и номер на платежния документ. В полето „Генер.стойност“ ще появи стойността от партидата, за която програмата е създала документ.
Ако желаете да редактирате, отпечатате или контирате платежния документ трябва да изберете от допълнителното меню „Платежен документ“.
Трябва да имате предвид, че за всяка партида максималната стойност, която може да генерирате е крайното кредитно салдо на сметката („КСК“), намалено със стойността на генерираните вече от програмата платежни документи („Генер.стойност“). Преди да генерирате документ за плащане е добре да проверите дали в полето „Др.плат.док.“ има положителна стойност. Тази стойност е от неконтирани платежни документи, свързани със съответния служител или контрагент. В този случай използвайте справката по-долу и преценете дали те няма да дублират изцяло или частично генерираните от вас документи.
Забележка: Възможността е създадена по поръчка на „Галко“ АД – гр.Радомир.
Във връзка с новата възможност за генериране на платежен документ за погасяване на задължения е добавена нова справка за неконтираните платежни документи, свързани с избран контрагент или служител. Тя се извиква от допълнителното меню на подформата със статиите (меню „Счетоводни операции“ / Избор на папка / „Контиране-1“ или „Контиране-2“). Трябва да се позиционирате върху статията с разчетната сметка за вземания и да изберете „Неконт.плат.док.“. Програмата ще изобрази списък с платежните документи (вид,номер,дата и стойност), които са с дата след датата на записване на текущия документ и все още не са осчетоводени. От допълнителното меню на тази форма може да изтриете съответния документ.
В справката за служителите, подлежащи на пенсиониране, при определяне на трудовия стаж се използва информацията за трудовия стаж, а не за професионалния опит.
Добавени са нови основания за прекратяване на дългосрочни командировки.