Поликонт - интегрирана система за фирмено управление
В документите за отсъствия са добавени няколко нови възможности. На базата на въведената информация за вида на отсъствието, неговата начална и крайна дата от справката “Дни по години” можете да научите какъв е броят на дните на отсъствието (работни или календарни), както и как ще се извърши закриването на съответните салда по години за този вид отсъствие при изчислението на работните заплати.
Изчислението на броят на работните дни в периода на отсъствието става по персоналния календар на служителя в отчетните периоди, в които той е добавен, по официалния календар за създадените периоди или със спазване на правилото, че събота и неделя са почивни дни. Т.е ако искате изчислението ви да е съвсем точно трябва да сте създали периодите, които обхваща отсъствието, служителят да е добавен в тях и да е уточнен фирмения му график или персоналния му календар (за случаите на работа по индивидуален график). В останалите случаи може да има разминаване между резулататите от справката “Дни по години” и закриването на салдата в процеса на изчисление на работните заплати.
На базата на данните в справка “Дни по години”, програмата може автоматично да добави записи във втората подформа на екрана за отсъствията. Функцията се извиква от допълнителното меню с “Добавяне по години”. Добавянето може да се стартира многократно, като всеки път се изтриват старите записи и се извършва изчисление по години отново. При промяна в датите на отсъствието или добавяне на документ за отсъствие преди текущия е нужно да стартирате функцията отново. В подформата за дните по години потребителите могат да добавят, изтриват и модифицират записите.
Данните от дните по години са включени в печатния образ на платените и неплатените отсъствия. Добавена е и информация за личния номер и ЕГН-то на служителя.
Създаден е нов вид документ с код 7 – Прекратяване на отсъствие. Документът е подобен на документ 52. Той се свързва към главен документ от вид 3 – Отсъствие. Документът притежава печатен образ, в който се съдържа информация за документа за отсъствие, който се прекратява, както и за действителния брой дни отпуск, който е използван (в резултат на прекратяването). Началната дата на документа е първият ден след края на отсъствието (деня на явяване на работа). При добавянето на документ с този код, програмата автоматично го свързва с последния документ за отсъствие, започнал преди него и установява крайната дата на отсъствието. При изтриването на документ с код 7, крайната дата на главния документ не се възстановява в първоначалния си вид. В съдържанието на документа за прекратяване на отсъствие можете отново да използвате функцията за добавяне по години (както в документ 3 Отсъствие), за да получите информация за общия брой на използваните дни отпуск, както и за закриването на салдата по години. Дните се изчисляват по обясненото по-горе правило между началната и крайната дата на главния документ за отсъствие. Информацията за закриването на салдата по години може да се модифицира. Тя участвува в печатния образ на документа за прекратяване на отсъствие.
В меню “Справки” е добавена нова справка “Отпуски”. От нея можете да получите информация по служители за правата, салдата – начални и крайни и оборотите по видове отпуски и по години. Чрез конфигуриране на подходящ шаблон или чрез използването на филтър допълнително можете да научите кои служители имат по-голям оборот от дадена отпуска, отколкото е съответното й салдо. Във формата “Салдо отпуски” (меню “Текущи данни”/”Персонал”) е добавена колона за оборота на всяко отсъствие. За отсъствията без салда липсва запис в таблицата.
В установяването на прослуженото време в данните за работните заплати са включени документи от вид 11, 21 и 22, които имат дата след 1.7.2002. Отпада нуждата за въвеждане на самостоятелен документ от вид 38 и 39 за клиентите, които използват горните кодове документ след 1.7.2002, освен в случаите, когато се налага корекция в данните за стаж или прослужено време.
За документите от вид 1 – прослуженото време се установява в работните заплати преди 1.7.2002 само ако данните са ненулеви, а след 1.7.2002 – винаги.
Документите от вид 38 и 39 имат най-висок приоритет в установяването на стажове над други документи от същата дата.
При добавяне на нов документ, който съдържа информация за някакъв вид стаж, досега програмата изчисляваше стойности по подразбиране за него. Сега тази функция действа само ако всички полета за стаж не са попълнени (стойности 0).
От допълнителното меню към формата “Основни данни за НОИ” е премахната възможността за предаване на редовни и коригирани данни без нулиране.
Забранена е промяната (добавяне, модификация или изтриване) в списъка от индивидуалните подписи към документ, който е влязъл в сила. Ограничението е наложено с цел пълна възпроизводимост на печатните образи на влезлите в сила документи.
В таблицата за длъжности за категория администрация са добавени нови колони.
До момента съществуваха две колони за минимална и максимална заплата за длъжност. Промяната на максималната заплата автоматично актуализираше заплатите на всички щатни места, свързани с дадената длъжност. Минималната заплата се използваше за попълване на колонката “начална заплата” при изготвяне на поименните щатни разписания. Стойностите на минималната и максималната заплата за длъжностите, които могат да се заемат по трудово или служебно правоотношение в повечето случаи са различни. За да се разреши този проблем вече има две двойки колони за минимална и максимална заплата – едната за трудово, а другата за служебно правоотношение.
Добавена е и още една колона – допълнителен отпуск за длъжност за ненормирано работно време. Данните от нея се използват при изчисление на правата и салдата за допълнителен отпуск.
Разработен е алгоритъм за изчисление на правата за платен отпуск по трудово и служебно правоотношение към всеки месец, тяхната промяна и отразяването на тази промяна върху салдата за отпуски.
Правата по трудово правоотношение се формират на базата на правото за платен годишен отпуск (20 дни) и правото на допълнителен отпуск за работа в извънработно време за съответната длъжност, която се задава в таблицата с длъжностите за категория администрация.
Правата по служебно правоотношение представляват сума от правата за платен годишен отпуск по Закона за държавния служител (30 дни), за допълнителен отпуск за длъжност, за допълнителен отпуск за ранг на държавен служител и прослужено време, за допълнителен отпуск за длъжност за ненормирано работно време.
До момента в ПОЛИКОНТ при добавяне на служител в текущия персонал или при настъпване на нова календарна година се изчисляваха правата за съответното правоотношение към дадения момент и се добавяха стойности в салдата за отпуски за текущата година, пропорционално на оставащите до края на годината месеци. Не се отчитаха случаите на преназначение и освобождаване на служители, както и промяната на правоотношението.
В новата версия на програмата към всеки отчетен период се извършва преизчисление на текущото право на всеки служител. Корекцията в правата (увеличение или намаление) автоматично води до промяна на текущото салдо за платен отпуск по съответното правоотношение.
При изчислението на правото на отпуск за текущата година за даден служител се обработват всички документи за назначение/преназначение в интервала от началото на годината до края на отчетния период. За последния документ се приема, че има крайна дата, съвпадаща с края на календарната година.
В “Текущи данни”/”Персонал” се изготвя справка “Права за отпуск”, която подробно представя резултатите от самото изчисление.
В интерфейсния файл за ОББ вече се попълва информация за БАЕ (банкова адресируема единица). Тя се взема от колонката банков код от форма “Банки” (меню “Плат.докум.” / ”Основни данни”).