Поликонт - интегрирана система за фирмено управление

ПОЛИКОНТ 4.670

ПОЛИКОНТ - 4.670 / 30.01.2023

I. Модул "Работна заплата"

1. Описание на пера за необлагаеми доходи

Работи се в меню "Текущи данни" / "Настройки" / "Пера за необлаг.доходи". Формата е предназначена за конфигуриране на перата, които програмата трябва да използва при предаване на информацията по чл.73, ал.6 от ЗДДФЛ.

Конфигурацията се извършва за годината от текущия каталог. Настройката за служебните пера се извършва от нашата фирма. Поради тази причина вие не можете да добавяте, променяте или изтривате данни за тях.

Ако имате създадени потребителски пера, чрез които сте изплащали в ПОЛИКОНТ необлагаеми доходи, които подлежат на предаване по чл.73, ал.6 за периодите след 2021 година, е необходимо да въведете информация за тях във формата.

За целта е необходимо да добавите записи за всяко от тези пера и да посочите на кой вид доход (кодове от 104 до 109) съответстват. Можете да въвеждате директно код на перо и код на доход или да използвате формите за избор.

При изготвянето на файловете и справките по чл.73, ал.6 от  ЗДДФЛ, програма ще отчете направените настройки, ще включи стойностите на съответните пера на всеки служител и ще попълни коректно кодовете на доходите.

Добавянето и промяната на данните за перата е позволено, независимо от това дали съответните периоди са отключени или заключени, както и дали ведомостите са подписани или не.

2. Въвеждане на данни за необлагаеми доходи

Направена е промяна при работата с документите за доход - вид 89. До текущата актуализация те се използваха за въвеждане на облагаеми доходи, които се подаваха към НАП със справката и файла по чл.73, ал.1 ЗДДФЛ.

Във връзка с промените в ЗДДФЛ и необходимостта от деклариране на необлагаеми доходи в справките по чл.73, ал.6 ЗДДФЛ е създадена възможност за въвеждане на необлагаеми доходи. В този случай е необходимо в полето "Обл.?" да въведете "Н" и след това да посочите код на вида доход - от 104 до 109. Може да използвате и формата за избор.

При въвеждане на необлагаеми доходи, стойност се попълва само в полето за платена стойност. Останалите полета (облагаем доход, процент за ДОД, нормативно-признати разходи, осигуровки) автоматично се нулират от програмата.

3. Иморт и генериране на документи за необлагаем доход

В ПОЛИКОНТ съществува функционалност за генериране на документи за необлагаеми доходи. Потребителите могат да я използват в модул „Работна заплата“ от меню „Справки“/ „Импорт/Експорт“ / „Докум.за доход“.

Програмата изобразява форма със следните полета:

Във формата са разрешени добавянето, изтриването и промяната. При въвеждане на личен номер, полетата за имена и ЕГН в ПОЛИКОНТ се попълват автоматично. Въвеждането на данните за служителя може да става и с помощта на форма за избор.

Полетата „Име, презиме, фамилия“ и „ЕГН“ не са задължителни за въвеждане.

От допълнителното меню потребителят може да избира и функция „Импорт от файл“. След посочване на файла, програмата зарежда данните от файла във формата.

Ако желате да използвате функцията за импорт трябва да спазите изискванията към структурата и съдържанието на файловете.

Колона Тип Дължина Задълж.? Пояснения
Личен номер Integer 10 Да Уникално положително число
ЕГН/ЛНЧ Char 10 Не Валидно ЕГН
Флаг за ЕГН Char 1 Не 0 – за ЕГН, 2 – за ЛНЧ
Име, презиме, фамилия Varchar <=57 Не
Доход Double precision 10.2
Да Положително число с 2 знака след десетичната точка, например: 1650.50

След избор на файл за импорт, програмата най-напред проверява дали структурата на файла отговаря на изискванията. Ако структурата не е спазена, програмата извежда съобщение за грешка и процесът се прекратява.

При спазени изисквания към файла, данните се зареждат във формата. Потребителят ако желае може да ги редактира.

От допълнителното меню могат да се старират следните функции:

Функцията за тест извършва проверки за всеки запис или за текущия запис.

След това програмата изобразява списък с открити грешки / забележки във форма с колони: номер и име на грешка, личен номер, имена, ЕГН.

Функцията за генериране на документи за доход работи по следния начин:

  1. В диалогова форма потребителят задава период от начална и крайна дата на документите за доход, а след това избира вид необлагаем доход - от 104 до 109.
  2. Програмата стартира функцията за тест. Ако се открие поне една грешка за проверката от вид 1 "Липсващ служител със зададения личен номер", програмата извежда съобщение за грешка и зареждането се преустановява. При наличие на грешки за проверки 2 (за съответствие на имена) и 3 (за съответствие на ЕГН, флаг за ЕГН), процесът продължава.
  3. За всеки служител от списъка програмата създава документ за доход (вид 89) за зададения период, с попълнен вид и стойност на дохода.
  4. За успешно генерираните документи, програмата изтрива данните от формата за импорт.
  5. Изобразява се форма, която съдържа информация за резултатите от зареждането.

Функцията за изтриване се използва за изтриване на данните, които са импортирани от външен файл или въведени в текущата форма.

II. Модул "НАП/НОИ"

1. Файл по чл. 73, ал. 6 ЗДДФЛ

Направени са следните промени:

  1. В списъка с персонала се включват всички служители, които са включени в поне един каталиг през годината независимо дали са получили или не са доходи.
  2. В справката, която може да се изготви от меню "Файл по чл. 73, ал. 6 ЗДДФЛ", от допълнителното меню "Справки" се съдържа информация за облагаемите и необлагаемите доходи. За всеки служител има толкова редове, колкото вида доход е получил, т.е. за всеки доход данните се изобразяват на отделен ред.
  3. Във файла за всеки служител са включени данни за всички видове доход - облагаеми ( код 101 и 102) и необлагаеми ( код 104, 105, 106, 107, 108 и 109), за които са изплатени суми през годината. За изчисление на размера на доходите е използвано описанието на перата по видове доходи и въведените данни в документа за доход.
  4. Във файла са добавени полета за възстановен данък и данък по чл. 42 от ЗДДФЛ.
2. Начин на работа

При изготвянето на файла по чл. 73, ал.6:

  1. Работи се в месец декември.
  2. В меню "Текущи данни" / "Настройки" / "Пера за необлаг.доход" се прави описание на потребителските пера, използвани за изплащане на необлагаеми доходи.
  3. Ако имате изплатени необлагаеми суми на служителите извън ПОЛИКОНТ се въвеждат (зареждат) документите за доход с изплатените суми на служителите по видове доход. Такива суми могат да бъдат за ваучери, еднократни при сключване на брак, раждане на дете и др.
  4. Файл по чл. 73, ал.6 - изготвя се от меню "НАП/НОИ" / "Файл по чл. 73, ал. 6 ЗДДФЛ" и се работи по досегашния начин.
3. Служебна бележка за необлагаеми доходи

Добавена е възможност за изготвяне на служител на служебна бележка за необлагаеми доходи от трудови правоотношения от "Работна заплата" / "Справки" / "Служебни бележки" / "Данък" / "За необлагаеми доходи". В служебната бележка има данни за изплатени суми през годината за необлагаемите доходи с код 104, 105, 106, 107, 108 и 109. За изчисление на сумите по видовете необлагаеми доходи е използвано описанието на перата по видове доход и въведените данни в документа за доход.

4. Промени в служебните бележки за доходи и данък

Направена е промяна в служебна бележка за доходи от друга стопанска дейност и/или от наем или от друго възмездно предоставяне за ползване на права или имущество (по чл.45, ал. 5 от ЗДДФЛ). За периодите след 01.01.2023 г. към доходите с код от 302 и 305 са добавени доходите и с код 3061.

III. Модул "Кадри"

1. Промени при автоматично генериране на допълнителни споразумения

Променени са процедурите за автоматично генериране на допълнителни споразумения (модул „Кадри“ / „Личен състав“ / „Документи-автоматично“ / „Докум.автом.“ / Избор на дата / F5) - по чл. 119 / чл.118:

Преди прекратяване на действащите трудово-правни документи (вид 11 и 12), програмата слага крайна дата на свързаните към тях документи от вид 16 „Заповед за преместване“ (ако има такива). Крайната дата е равна на датата, която предхожда датата, зададена от потребителя.

След това се генерират допълнителните споразумения по съществуващия до текущата актуализация начин.

За служителите с успешно генерирани допълнителни споразумения, които са имали документи от вид 16, програмата създава нови документи от вид 16 и ги свързва с генерираните допълнителни споразумения. Документите имат начална дата, съвпадаща с датата, зададена от потребителя. Крайната им дата съвпада с датата на прекратените документи. Същото се отнася и за съдържанието им.

За служителите с неуспешно генерирани допълнителни споразумения, документите от вид 16 остават в оригиналния си вид.

След изпълнението на процедурата, програмата изобразява справката с резултата.

Промените са направени по поръчка на "ВМЗ" АД - гр. Сопот.

IV. Отстранени грешки и извършени подобрения

  1. Във връзка с промяна в спесификацията на файл за плащане от и към бюджета за Общинска банка през СЕБРА е направена промяна във файла.