ПОЛИКОНТ - 4.684
дата: 05-12-2023

[отпечатай]

I. Модули "Кадри" и "Работна заплата"

1. Нови кодове за отсъствия
  • 113 - чл.77, ал.1 ЗДС - Неявяване на работа поради бедствие (перо 254) Ползва се от държавни служители, в случаите когато поради бедствие са възпрепятствани да се явят на работа.  За времето на отсъствието получават обезщетение в размер на минималния размер на основната заплата за най-ниската длъжност, предвидена за заемане от държавен служител. Отсъствието се зачита за служебен и осигурителен стаж.
  • 114 - чл.77, ал.2 ЗДС - Неявяване на работа за участие в спасит.дейности (перо 255) Ползва се от държавни служители, взели участие в спасителни работи при бедствие. За времето на отсъствието получават обезщетение в размер на основната си заплата, определена към момента на събитието. Отсъствието се зачита за служебен и осигурителен стаж.
  • 128 - чл.62, ал.1, т.8 ЗДС - Непл.отпуск-обучение/участие в доброволно формир. (перо 261) Ползва се неплатен отпуск от държавни служители за времето на обучение и участие в доброволните формирования за защита при бедствия. Отсъствието се зачита за служебен и осигурителен стаж. За времето на неплатения отпуск не се дължат здравноосигурителни вноски.
  • 129 - чл.100,ал.1, т.3 ЗДС - Временно отстраняване от работа (перо 268) Ползва се при временно отстраняване от работа на държавен служител, когато се е явил в състояние, което не му позволява да изпълнява служебните си задължения. За времето на отстраняване не получава възнаграждение и осигуряването се прекъсва.
  • 218 - чл.218, ал.1 КТ - Неявяване на работа поради бедствие (перо 254) Ползва се от служители по трудово правоотношение, в случаите когато поради бедствие са възпрепятствани да се явят на работа. За времето на отсъствието получават обезщетение в размер на 50 % от брутното трудово възнаграждение, но не по-малко от 75 на сто от минималната работна заплата, установена за страната. Отсъствието се зачита за трудов и осигурителен стаж.
  • 219 - чл.218, ал.2 КТ- Неявяване на работа за участие в спасит.дейности (перо 255) Ползва се от служители по трудово правоотношение, взели участие в спасителни работи при бедствие. За времето на отсъствието получават обезщетение в размер на брутното трудово възнаграждение. Отсъствието се зачита за трудов и осигурителен стаж.
  • 228 - чл.157,ал.1, т.7 КТ - Непл.отпуск-обучение/участие в доброволно формир. (перо 261) Ползва се неплатен отпуск от служители по трудово правоотношение за времето на обучение и участие в доброволните формирования за защита при бедствия. Отсъствието се зачита за трудов и осигурителен стаж. За времето на неплатения отпуск не се дължат здравноосигурителни вноски.
  • 229 - чл.199, ал.1 КТ - Временно отстраняване от работа (перо 268) Ползва се при временно отстраняване от работа на служител по трудово правоотношение, когато се е явил в състояние, което не му позволява да изпълнява служебните си задължения, употребява през работно време алкохол или друго силно упойващо средство. За времето на отстраняване не получава възнаграждение и осигуряването се прекъсва.

Новите кодове за отсъствия могат да се използват в документи с начална дата след 01.11.2023 г.

Дните и/или сумите на всеки от горните отсъствия се изчисляват в служебни пера, чиито кодове са посочени по-горе.

II. Модул "Работна заплата"

1. Автоматично генериране на документи от вид 87

Добавена е възможност в каталозите за месец декември да се изготви справка за служителите от каталога, които имат право на данъчни облекчения и нямат въведен документ от вид 87 "Декл.за липса на публ.зад./ГДД".

Работи се в меню "Текущи данни" / "Генериране на дикументи" / "Генериране док. 87".

Изобразява се справка, в която са включени всички служители, на които е добавено поне едно от перата за годишни данъчни облекчения - 496 "За дан.обл.-инвалиди", 497 "За дан.обл.-деца", 487 "За дан.обл.-деца с увреждания", 541 "Добров.оси.с дан.облекч.-год.", 542 "Застраховки с данъчно облекч.-год." и 546 "Дарения с данъчно облекч.год." и нямат въведен документ 87.

В справката има данни за персоналния номер и трите имена на служителя и поле за дата. В него е необходимо да се въведе датата на декларацията за липса на публични задължения, която е предоставил служителя на рабодателя.

От допълнителното меню "Генериране на документ" се генерират документи на служителите, за които е въведена датата на документа.

2. Промяна при изготвяне на служебните бележки за облагаеми и необлагаеми доходи при напускане на служител

Направена е промяна в начина на изготвяне на служебните бележки за облагаем и необлагаем доход на напускащите служители - вече се изготвят от каталога, в които служителят напуска. За напускащите служители през месец декември:

- ако заплатите се изплащат в текущия месец се изготвя по една служебна бележка за облагаем и необлагаем доход - включва се доходът от началото на календарната година до края, включително и за месец декември;

- ако заплатите се изплащат в следващия месец се изготвят по две служебни бележки - в едната се включват доходите за текущата година, а в другата - доходът за следващата година.

В бележките за месец и с годишно изравняване няма направени промени.

Направена е промяна в печатния образ на служебната бележка за необлагаеми доходи от трудови правоотношния по чл. 45, ал.1 от ЗДДФЛ във връзка със заповед N:ЗМФ-965 от 07.11.2023 г., издадена от министъра на финансите, обнародвана в ДВ, бр. 96 от 17.11.2023 г.

Направена е промяна в печатния образ на служебната бележка за облагаеми доходи от трудови правоотношния по чл. 45, ал.1 от ЗДДФЛ във връзка със заповед N:ЗМФ-965 от 07.11.2023 г., издадена от министъра на финансите, обнародвана в ДВ, бр. 96 от 17.11.2023 г. 

3. Нови служебни пера за отсъствия

Създадени са 3 нови служебни пера в отключените каталози с неподписани ведомости след 01.11.2023 г. Перата са автоматични, задължителни и с корекции. Те се използват за изчисление на описаните в I.1 отсъствия.

  • 254 Обезщет.отсъств.при бедствие Перото участва в изчислението на пера 902, 912, 915 и 925.
  • 255 Обезщет.участие спасит.дейн. Перото участва в изчислението на пера 902, 912, 915 и 925.
  • 268 Врем.отстраняване от работа Перото участва в изчислението на перо 909.

III. Модул "Финансов контрол"

1. Обща информация за обществена поръчка

Създадени са три нови номенклатури, съдържащи информация за:

  • обектите на обществените поръчки;
  • начините на провеждане на обществените поръчки;
  • правното основание за обявяване на обществените поръчки.
  • Данните за обектите и начина на провеждане на обществените поръчки се поддържат служебно и в тях не могат да се въвеждат и/или променят данните.

    Правните основания за обявяване на обществените поръчки са два вида - служебни (с номера от 1 до 1000) и потребителски (с номера от 1001). Служебните основания могат да се въвеждат, променят или изтриват от потребителите. Основанията с номера над 1000 се въвеждат от потребителите.

    Те могат да се променят или изтриват само ако не са използвани в данните на обществена поръчка.

    2. Обществени поръчки

    Добавена е възможност за въвеждане на данните за обществени поръчки. За всяка поръчка се въвежда информация за:

    • Уникален идентификационен номер (код на поръчката от регистъра на обществените поръчки или друг вътрешен номер)- текст до 15 символа (букви, цифри и др.)
    • Наименование на обществената поръчка - текст до 160 символа. Попълването на полето е задължително.
    • N обект - номер на вид обект от списъка с обектите на обществените поръчки. Може да се използва форма за избор.
    • Предмет - текст с краткото описание на предмета на обществената поръчка.
    • N начин на провеждане - номер на начин на провеждане на обществените поръчки. Може да се използва форма за избор.
    • N правно основание - номер на правно основание за обществените поръчки. Може да се използва форма за избор.
    • Прогнозна стойност - положително десетично число с два знака след десетичната точка.
    • Дата на обявявяне - въвежда се датата на обявяване на поръчката.
    • Срок на провеждане - въвежда се крайният срок на провеждане на поръчката.
    • Дата на приключване - въвежда се датата на приключване на поръчката.
    • Описание на поръчката - въвежда се текст, в който се описва подробно поръчката.

    Задължително е да се попълни информация за името и прогнозната стойност на обществената поръчка.

    Данните за обществените поръчки се използват при изготвянето на контролните листа за изразяване на мнение по реда на възлагане на обществените поръчки по ЗОП.

    Ако обществента поръчка е цитирана в контролен лист, се забранява нейното изтриване и промяната на нейното наименование и прогнозна стойност.

    3. Контролен лист за изразяване на мнение по реда за възлагане на обществени поръчки по ЗОП (КЛОП)

    Добавен е нов вид контролен лист за изразяване на мнение по реда на възлагане на обществените поръчки по ЗОП. С този документ се работи по аналогичен начин на другите видове контролни листа. Въвеждането става в избран регистър и група контролни листа за разход.

    От допълнителното меню от "КЛОП-1" или "КЛОП-2" се стартира формата за въвеждане на данните за КЛОП. Въвеждането се извършва по аналогичен начин на останалите видове КЛ. За описание на разходите могат да се използват разходните бюджетни параграфи. Има възможност да се въвежда информацията и по CPV кодове. При осъщесвяването на контрола се отговаря на следните въпроси:

  • Правилно ли е определен CPV код/кодовете?
  • Отразена ли е информацията, съдържаща се в справката-извлечение от РПЗИРСДОПВОП в становището на отдел „Обществени поръчки“ относно приложимия ред за възлагане на обществената поръчка по ЗОП?
  • Избраният ред за възлагане/вид процедура съответства ли на стойностните прагове, определени в ЗОП?
  • Прогнозната стойност на обществената поръчка определена ли е в съответствие със ЗОП?
  • Ако желаете въпросите да са различни, може да ги редактирате в "Основни данни" / "Въпроси".

    Данните за обществената поръчка се въвеждат чрез посочване на нейния сериен номер или чрез използване на формата за избор. Ако обществената поръчка не е въведена, от допълнителното меню на формата за избор с "Нова" може да я създадете. Програмата изисква в контролните листа за обществени поръчки ако няма данни за обществена поръчка, задължително да се въведат вид на документ, номер и дата.

    За изразяване на мнение за законосъобразност е необходимо отговорите на всички въпроси да са "Д".

    От допълнителното меню от "Печат 2" или "Печат общо 2" може да се изготви печатен образ на документа.

    4. Справкa за активни обществени поръчки

    Справката се изготвя към избрана дата от меню "Справки" / "Активни ОП към дата". Съдържа информация за обществените поръчки с дата на обявяване по-малка от избраната дата, които не са приключени към нея.

    В справката има данни за уникалния идентификационен номер/код на поръчката от регистъра на обществените поръчки; наименование; обект; кратко описание на предмета на поръчката; начин на провеждане; очаквана прогнозна стойност; срок на провеждане.

    В справката се включват само обществените поръчки, за които е въведена датата на обявяване.

    5. Справка за приключени обществени поръчки

    Справката се изготвя от меню "Справки" / "Приключени ОП за период" за избран период, определен от начална и крайна дата. Съдържа данни за обществените поръчки, които имат дата на приключване по-голяма или равна на началната дата и по-малка или равна на крайната дата.

    В нея има информация за уникален идентификационен номер/код на поръчката от регистъра на обществените поръчки; наименование; обект; кратко описание на предмета на поръчката; начин на провеждане; очаквана прогнозна стойност; срок на провеждане; дата на приключване.

    6. Справки за КЛОП

    За КЛОП могат да се изготвят справки от меню "Справки" / "Справки-всички регистри" или от "Справки в регистър" - за регистър или за група КЛ.

    Контролните листа са включени в следните справки:

    • Контролни листа - период
    • Журнална справка
    • Журнална справка-период
    7. Промяна в контролен лист за постъпване на приход

    Във формата за въвеждане на КЛ за постъпване на приход е добавен флаг, който може да има две стойности - „Д“ (по подразбиране) или „Н“. При изготвянето на печатния образ на КЛ, ако във флага има стойност:

    • „Д“ - в заглавието на КЛ се отпечатва „ПРЕДИ ПОСТЪПВАНЕ НА ПРИХОД“;
    • „Н“ - в заглавието на КЛ се отпечатва „ПРИ ПОСТЪПВАНЕ НА ПРИХОД“.

    Направена е промяна при изготвяне на КЛПП в зависимост от стойността на новия флаг.

    IV. Модул "Дневник на операторските действия"

    1. Нови възможности за анализ на действията на операторите

    Клиентите, които имат лиценз за работа с дневника на операторските действия, могат да използват нови възможности за анализ на действията на операторите.

    Във формата за разглеждане на дневника "Настройки" / "Опер.дневник" / "Разглеждане" / "Дневник" в горната подформа е добавена информация за номера и името таблицата, в която данните са добавени, променени или изтрити. Добавено е и оцветяване на редовете в зависимост от вида на извършеното действие.

    Следващите промени са направени с цел подобряване на бързодействието и възможностите за анализ на извършените промени от операторите.

    От допълнителното меню на формата с дневника може да използвате функциите за анализ на действията на операторите, свързани с текущата таблица ("Анализ за тек.таблица") или с текущия запис ("Анализ за тек,запис").

    И в двата случая програмата изобразява диалогова форма, която съдържа списък с полетата от текущата таблица. В полетата за стойност може да въвеждате стойностите на едно или няколко полета, за които искате да направите анализ в операторския дневник. Ако сте избрали възможността за анализ на текущия запис, при стартиране на формата, ПОЛИКОНТ ще попълни стойностите на полетата за идентификация на текущия запис. В този случай не трябва да задавате стойности на другите полета.

    За всяко от полетата от таблицата може да посочите дали желаете да участва в справката (Д) или не (Н). Ако искате бързо да смените флага на всички полета, може да използвате от допълнителното меню функциите "Флаг-Д"/"Флаг-Н".

    От допълнителното меню на диалоговата форма с целеви стойности имате две опции за анализ - разглеждане във вертикален или в хоризонтален вид. Във втория случай програмата включва до 10 полета, които са отбелязани с флаг за участие "Д".

    Справката във вертикален вид съдържа информация, чрез която може да анализирате действията на операторите (добавяне, промяна, изтриване), които са свързани с текущата таблица или с текущия запис от нея. Изобразяват се само записите, за които старата или новата стойност на съответното поле съвпадат със зададените целеви стойности. Справката съдържа две подформи. В горната се изобразява списък с действията на операторите, а в долната подформа има информация за полетата и техните стойности. За променените записи може да разгледате и старите стойности на променените полета.

    Втората справка съдържа информация в хоризонтален вид за анализ на действията на операторите (добавяне, промяна, изтриване), които са свързани с текущата таблица или с текущия запис от нея. Всеки ред от справката съдържа данни за вида на действието, момента на извършване, операторът, който го е извършил. Следват колони за избраните полета (до 10) с техните стойности. За действията по модификация справката изобразява по два реда. Първият от тях показва новите данни (поле "Стари ст.?" = 'Н', а вторият съдържа данните преди промяната (поле "Стари ст.?='Д').

    Описаните по-горе възможности са добавени и като стандартни инструменти към всяка подформа. Те могат да се извикат от бутона с инструментите (F10) / "Опер.дневник" - "Анализ за таблицата" или "Анализ за записа". В първия случай трябва да се въведе начален и краен момент за справка. При анализа на промените за текущия запис период не се задава. В нея са съдържа информация за всички действия, свързани с текущия запис.

    V. Отстранени грешки и извършени подобрения

  • Отстранена е грешка при изчисляването на перо 965. Стойността на перото се изчислява като сбор от МРЗ за страната и половината от разликата между средната месечна работна заплата за икономическата дейност и ММРЗ за страната.
  • Отстранена е грешка при подаване на заявление за отпуск, свързана с липсващо салдо за отпуск.
  • Добавени са нови видове доход за работещите по извънтрудови правоотнощения - 806 "Авторски и лицензионни възнаграждения по чл. 37, ал. 1, т. 6 от ЗДДФЛ" и 809 "Доходи от управление и контрол, от участие в управителни и контролни органи на предприятия по чл. 37, ал.1, т.9 от ЗДДФЛ". Новите видове доходи могат да се използват в документ от вид 83 "Сметки за изплатени суми".
  • Отстранена е грешка в печатния образ на служебната бележка за доходи от друга стопанска дейност и/или от наем или от друго възмездно предоставяне за ползване на права или имущество (по чл. 45, ал.5 от ЗДДФЛ).
  • Променен е печатният образ на документ от вид 15 за вид служител "магистрат".
  • В кадровата справка по структурата към дата е добавен идентификационният номер на служителя в друга програма.
  • Направена е промяна във файла с платежните документи за плащане от и към бюджета към ОББ за документите с дата на документ по-голяма от 01.10.2023 г.
  • Въведени са праговете за деклариране по системата Интрастат за 2024 година.
  • В поименното щатно разписание, изготвено на база документи от вид 2 са добавени данни за трудов и служебен стаж, професионален опит и стаж по специалността.
  • В печатната справка за стаж вече се включват и служителите  с трудово-правни документи от вид 1 и 2.
  • Уеб: добавена е възможност за смяна на паролата от входната форма.
  • Уеб: ако данните не се виждат изцяло в дадено поле, операторът вече може да ги разгледа като постави постави показалеца на мишката върху полето.
  • Уеб: добавена е възможност за придвижване по дървовидна структура с навигационните бутони. 
  • Уеб: добавена е възможност за връзка с касов апарат. 
  • Десктоп: oтстранена е грешка при избирането на подходящия тип хартия при подготовката на отчети.
  • Десктоп: условието, задавано с инструмента "Търсене по стойност на колона" в режим "Филтър" вече ще се прилага като шаблон.